-Det finns en risk för att tolv år inte prövats och även om det finns avtal som är längre än tio år så vill vi ändå ta det säkra före det osäkra och väljer en tioårig avtalsperiod, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius till SR Gotland.
Region Gotland tyckte annars att man hade god täckning för en tolvårslösning med juridisk uppbackning från branschorganisationen Svensk kollektivtrafik och stora förändringar i trafiken som grund för att hänvisa till de särskilda skäl som EU:s kollektivtrafikförordning medger.
Regionen vill bland annat utveckla biljettsystemet under avtalsperioden, bygga ut trafiken samt arbeta för ökad samordning av kollektivtrafik och skolbussar.
Men från leverantörsmarknaden ifrågasattes avtalslängden och Svensk kollektivtrafik har flaggat för att man eventuellt ändrar sin rekommendation till maximalt tio år.
-Vi tänker fortfarande att vi gjort en korrekt bedömning av kollektivtrafikförordningen och kan ha mer än tio år, utan det är erfarenheter som tillkommit både från marknaden, frågor och svar, och från vägledningen som gör att vi vill minska risken för överprövning, säger Region Gotlands upphandlingschef Nanna Sörling till SR Gotland.
Med sin kortare avtalslängd beräknas trafiken ha ett värde av omkring 1,7 miljarder kronor.
Operatör sedan i somras är Bergkvarabuss för ett treårigt ”övergångsavtal” där man tog över trafiken efter Gotlandsbuss.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer