Ett konsortium bestående av svenska Nyab och spanska Azvi får förtroendet att projektera spårvägen och upphandla underentreprenörer.
Uppsala kommun beslutade om tilldelning i slutet av förra året. I efterföljande domstolsprocess fick kommunen rätt i Förvaltningsrätten i Uppsala i mars.
Men Kammarrätten såg brister i utredningen och återförvisade målet. 27 juli avslog Förvaltningsrätten ansökan om överprövning och ett samverkansavtal har kunnat tecknas sedan avtalsspärr löpt ut.
– Överklagandeprocessen har pågått i över nio månader, vilket vi anser är alldeles för lång tid för ett projekt av den här principiella betydelsen, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör i Uppsala.
Han tillägger:
– Vår kritik mot den utdragna processen – och delvis även mot de argument som sökandebolagen framfört – grundar sig i att vi hela tiden har känt oss trygga med att upphandlingen genomförts korrekt från början. Därför har vi svårt att se vad som har kommit ut av processen på ett konstruktivt sätt. Samtidigt vill vi understryka att vi naturligtvis respekterar rätten att överklaga upphandlingsbeslut.
Första halvåret – i väntan på dom – har dock inte varit helt bortkastad tid:
– Under tiden har vi gjort förberedande arbeten som flytt av ledningar och ökat kunskapen om vad som ska byggas, så projekteringen kan nu börja direkt, säger Christian Blomberg.
För Luleåföretaget Nyab är affären, värderad till närmare 200 miljoner kronor, en milstolpe:
– Projektet innebär höga krav då det genomförs i stadsmiljö och vältrafikerade områden, vilket gör det extra värdefullt att vi redan under anbudsfasen byggt upp en god samsyn med Uppsala kommun, säger Johan Skoog, Affärsområdeschef på Nyab, i ett pressmeddelande.
17 kilometer spårväg med 22 hållplatser ska byggas som en del av det så kallade fyrspårsavtalet där staten bidrar med två nya järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm och där Uppsala (regionen och kommunen) åtar sig att bygga bostäder och kollektivtrafik.
Spårvägen i Uppsala byggs i nära samverkan mellan Uppsala kommun och Region Uppsala med gemensam projektorganisation.
Uppsala kommun upphandlar och bygger spårvägen, Region Uppsala upphandlar och finansierar spårvagnarna samt får ansvar för den kommande driften.
Invigning är planerad till 2029. Uppsala kommun pustar nu ut när projekteringen av själva spåranläggningen kan sätta igång.
– Det känns fantastiskt att äntligen få komma i gång med den här delen i genomförandet efter en lång period av överklaganden, summerar Christian Blomberg.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer