I sin avhandling har Diana Holmqvist undersökt hur kommuner som använder sig av upphandling för att organisera kommunal vuxenutbildning konstruerar syftet med och värdet av utbildningen.
Avhandlingen bygger på förfrågningsunderlag för upphandling av komvux från 94 kommuner.
– Vuxenutbildningens förutsättningar och organisering skiljer sig extremt mycket mellan olika kommuner och från en upphandling till en annan, säger Diana Holmqvist till skolporten.se.
Resultaten visar att faktorer som premieras vid upphandling av komvux spänner från lägsta pris, brett kursutbud, frekventa kursstarter, digitala lärplattformar med hög användarvänlighet till högst antal legitimerade lärare med lång erfarenhet.
På nationell nivå skapar det här en brokig karta av värdekonstruktioner och utbildningsorganisering.
– De stora skillnaderna vittnar om att det saknas samsyn om vad vuxenutbildning är. Sammantaget väcker detta frågor om likvärdigheten i vuxenutbildning, säger Diana Holmqvist.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer