I samband med budgetpropositionen för 2018 (pdf) framgick att Upphandlingsmyndigheten fått mer pengar. Anslaget för år 2018 blir 94 miljoner kronor.
Men med ytterligare anslag följer krav på fler uppgifter. En sådan är förbättrad statistik på upphandlingsområdet för att öka kunskapen om den offentliga upphandlingen. Regeringen angav att den skulle prioritera arbetet med att ta fram ett författningsförslag som syftar till förbättrad statistik.
I en promemoria (pdf) som publicerats föreslås att en nationell statistikdatabas för upphandling skapas. Statistiken i den ska tillgängliggöras som öppna data, alltså information som kan fås utan kostnad.
Konkurrensverket välkomnar nu, i ett yttrande (pdf) som lämnats till finansdepartementet, framlagda förslag för att statistiken om offentlig upphandling ska ha bättre kvalitet och bli tillgänglig i form av öppna data. Konkurrensverket konstaterar att huvuddragen i förslaget överensstämmer med vad verket tidigare framfört som en möjlig ny ordning för att förbättra kvaliteten på upphandlingsstatistiken.
Konkurrensverket tillstyrker huvuddelarna av förslagen i promemorian, men har synpunkter på delar av förslagen till genomförande. De mest omfattande invändningarna rör promemorians användning av begreppet registrering, vilken myndighet som bemyndigas att utfärda föreskrifter samt delar av konsekvensbeskrivningen.
Inte minst avstyrker Konkurrensverket såväl tidpunkten för som konstruktionen av ikraftträdandet.
“Förslaget till ikraftträdandet är konstruerat så att alla delar träder i kraft samtidigt. Det medför att upphandlande myndigheter löper stor risk att stå inför en situation där de är skyldiga att annonsera i tillståndspliktiga/godkända annonsdatabaser men det ännu inte finns några annonsdatabaser med tillstånd som de kan annonsera i. Att undvika att försätta upphandlande myndigheter i den olägenheten görs genom ett ikraftträdande i två steg där skyldigheten att annonsera i en godkänd databas senareläggs i förhållande till övriga delar. När en sådan skillnad mellan de två ikraftträdandetidpunkterna bestäms bör det tas höjd för ifall de upphandlande myndigheterna behöver upphandla vilken annonsdatabas de ska anlita”, skriver Konkurrensverket i sitt yttrande.
Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer