Trafiken ska nu hållas igång med inledningsvis närmare 20 procent färre vagnar. En förstärkningslinje dras in och en annan linje får kortare sträckning.
Ledningen för Göteborgs spårvägar beslutade om att pensionera samtliga vagnar av typen M28 igår sedan rostangrepp konstaterats på de nästan 60 år gamla spårvagnarna.
Göteborgs Posten kallar det hela ett blixtbeslut och i en nyhetsanalys rubricerad ”Spårvagnsfiaskot en skandal som måste redas ut” skriver GP:s Arne Larsson:
”Var femte spårvagn som rullat på stadens gator har varit så trafikfarlig att den nu omedelbart tas ur trafik. Beskedet från Göteborgs spårvägar – som kan komma att påverka trafiken under ett år framöver – är en sorglig final på 20 år av dåliga beslut och usel framförhållning.”
Göteborgs spårvägar förlitar sig nu på att vagnparken fylls på med en ny, tysktillverkad modell, M33 och dess längre ”syskonvariant” M34.
Totalt har 80 sådana vagnar beställts och framöver kommer två nya vagnar per månad att levereras.
-Vi behöver planera om trafiken och kommer köra fler enkelvagnar under en period. Vi tar hänsyn till hur resandet ser ut när vi lägger planeringen och kommer göra allt vi kan för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt, säger Niclas Olsson, affärschef för spårvagnstrafiken på Västtrafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer