Det är Transportstyrelsen som i en rapport föreslår ett flertal trafiksäkerhetsåtgärder som anpassning till att en allt större andel av busstrafiken använder gas som drivmedel.
Rapporten bygger på ett regeringsuppdrag efter en uppmärksammad gasexplosion i Klaratunneln i Stockholm tidigare år.
Både regeringen genom statsrådet Tomas Eneroth och Region Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons har tidigare förordat tekniska lösningar för att minska riskerna.
Geostaket – eller geofencing – bygger på digital övervakning som gör att bussarna inte kan köras utanför ett visst område. Alternativt kan bussföraren varnas om det finns risk för att bussen körs mot en tunnel med för låg höjd.
Transportstyrelsen föreslår att krav på geostaketfunktoner bör ställas i bussupphandlingar.
Rekommendationen innehållet dock en brasklapp i rapporten:
”Upphandlingskrav som innebär att geostaket införs kan leda till positiva effekter på trafiksäkerhet och trafikflöde samt lägre drift och underhållskostnad för bussen. Det kan också leda till högre kostnader för kollektivtrafikmyndighet och kommun, t ex. vid införandet av tekniken eller genom högre anbudskostnader, vilket i slutändan skulle kunna leda till högre biljettpriser för privatpersoner. Bedömning av nytta, risker och kostnader utifrån kravställandet måste göras i varje enskilt fall av den upphandlande enheten.”, skriver myndigheten.
Från branschhåll finns också en tveksamhet till att tekniken ska lösa alla problem.
-Tekniker som geostaket används redan i dag bland våra medlemsföretag, framförallt när det gäller hastighetsanpassning. Branschens erfarenheter visar att det återstår utmaningar innan tekniken kan bidra till den lösning som utredningen vill se, kommenterar Anna Grönlund, branschchef för Sveriges bussföretag.
-Grundläggande är att kommande konkreta åtgärder är generella till sin karaktär och inte leder till kostnadsdrivande särkrav. En sådan utveckling kan leda till onödiga kostnader vilket i förlängningen riskerar att skapa en dyrare kollektivtrafik,
Myndighetsrapporten rekommenderar också upphandlingskrav på intern säkerhetsutbildning hos leverantören.
Transportstyrelsen föreslår vidare att säkerhetshantering av gasbussar ska ingå i yrkes- och körkortsutbildningar.
–Vi ser att de olika yrkesgrupper som kommer i kontakt med gasbussar behöver ha mer kunskap om vad det innebär att hantera ett fordon med gasdrift i olika situationer, säger Kjell-Olof Matsson, utredare på Transportstyrelsen.
Biogasbussar står för ungefär en fjärdedel av all upphandlad busstrafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer