Det finns ett utbrett missnöje mot offentlig upphandling inom tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega. Det framgår av en ny rapport som bygger på en enkät som besvarats av 1 033 medlemmar.
Medlemmarna upplever ett starkt prisfokus, krånglig administration, irrelevanta krav samt bristande dialog och uppföljning.
Mest missnöjda är de med prisbilden.
– Prislappen blir så låg att det blir svårt att leverera utlovad kvalitet i uppdragen. Eftersom offentlig sektor tyvärr ofta brister i uppföljningen av ställda krav under kontraktstiden finns risker för urholkad kvalitet och seriositet i leveransen, säger Almegas upphandlingsexpert Ulrica Dyrke i en kommentar.
För att komma till rätta med problemen föreslår Almega följande:
Att offentlig sektor i dialog med marknaden utformar relevanta krav och balanserade kontraktsvillkor som på ett ändamålsenligt sätt även följs upp under kontraktstiden är vägen framåt för affärsmässiga, kvalitetsinriktade och sunda offentliga affärer.
– Almega med förbund och branscher är gärna med och bidrar med leverantörsperspektiv i detta arbete, säger Ulrica Dyrke.
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Intressant inspel av Ulrica.
Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de ska sälja sina tjänster och produkter utan “tvingas” till att prissätta under sina marginaler. Då kan man fråga sig om de ska ägna sig åt affärer.
Jag håller med om att kraven i många fall som ställs inte är relevanta, men det beror nog mest på slentrianmässig kravställning, rädsla att hamna i en överprövningsprocess och användande av standardmallar och inte så mycket på ovilja att göra bra affärer.
Upphandlarna har verktyg för att hantera både dialog och uppföljning och fler och fler nyttjar även möjligheten till att häva avtalen i förtid då oegentligheter uppdagats av både stora och små företag.
Till syvende och sist så är vårt uppdrag att säkerställa maximalt nyttjande av varje skattekrona inte gynna ett vinstintresse hos privata företag.
Men, precis som Ulrica säger, så behöver vi dialog mellan oss för att förstå varandras behov så vi i våra upphandlingar kan ställa relevanta och uppföljningsbara krav. Vi behöver varandra och våra affärer måste bygga på ömsesidigt förtroende liksom på affärsmässighet.
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så.
Jag trodde det var en självklarhet att alla jobbade med dialog med marknaden inför upphandlingar.