Konkurrensverket anser att Timrå kommun bröt mot upphandlingsreglerna när kommunen köpte begagnade datorer för närmare 870.000 kronor utan att konkurrensutsätta upphandlingen genom annonsering. Därmed anser verket att det är fråga om en otillåten direktupphandling.
Verket vänder sig nu till Förvaltningsrätten i Härnösand och kräver att domstolen dömer Timrå kommun att betala 60.000 kronor i böter i form av upphandlingsskadeavgift.
I sin ansökan (pdf) skriver verket bland annat att kontraktets värde överstiger den så kallade direktupphandlingsgränsen, som uppgår till 505.800 kr, men understiger gällande tröskelvärde. Avtalet omfattas därför av annonseringsreglerna i 15 kapitlet LOU.
– När konkurrerande leverantörer inte får möjlighet att lägga anbud är det inte säkert att det är den bästa affären som görs. Skyldigheten att konkurrensutsätta sina inköp enligt upphandlingsreglerna gäller på samma sätt vid köp av begagnade varor, säger Konkurrensverkets generaldirektör, Dan Sjöblom.
Timrå kommun har uppgett att man vid de inköpstillfällen som ligger till grund för Konkurrensverket krav inte hade kännedom om att begagnad it-materiel omfattades av annonseringsreglema i LOU samt att det var svårt att göra en upphandling av begagnade datorer. Den förvaltning som genomförde inköpen har nu fått utbildning och förbereder en upphandling av ramavtal för begagnade datorer.
Trots detta anser Konkurrensverket att kommunen ska dömas att betala upphandlingsskadeavgiften på 60.000 kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer