Efter misstankar om oegentligheter vid inköp lät Kiruna kommun revisionsbyrån EY göra en granskning.
Byrån tittade på 4 000 fakturor från 2016 och 2017 från två avdelningar vid en förvaltning. Slutsatsen är att 1, 1 procent av fakturorna föranleder ytterligare granskning.
Rapporten påvisar också en del generella brister i inköpsrutinerna. Kommunen måste bli bättre på att utbilda och informera anställda om de riktlinjer och rutiner som gäller för inköp, samtidigt som rutinerna behöver stramas upp och tydliggöras, enligt EY.
Inköpschef Jan Ekström är positiv till granskningen.
– Den ger mig vind i ryggen. Jag ser den som stöd och hjälp för mig att utveckla beställarorganisationen, säger han.
Det handlar främst om att informationen om att följa ramavtalen måste bli ännu tydligare.
– Vi arbetar redan med kanaler som mejl och intranät. Men du når ändå inte ända fram överallt. Och i slutänden är det ju vuxna individer som gör egna bedömningar och val, säger Jan Ekström.
Han sätter hoppet till införandet av elektroniska inköp.
– Vi är inte där ännu men på väg. Med e-handel och webbshop kan vi styra inköpen mot ramavtalen.
Gun Nilsson är ekonomichef på Kiruna kommun och ansvarig för införandet av elektroniska inköp.
– Vi står inför mycket förändringar. Jag tror inte vi kommer att bli klara med e-handel i år utan under 2019, säger Gun Nilsson.
En förändring som redan är genomförd är att de klassiska rekvisitionsblocken ersatts av blanketter på nätet.
– Det ökar säkerheten, säger Gun Nilsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer