Eda Glasbruk Taxi ansökte om överprövning av den nyligen genomförda upphandlingen rörande servicetrafik som Värmlandstrafik genomfört. Eda Glasbruk Taxi anser att upphandlingen strider mot LOU och att den diskriminerar små taxibolag.
Nu har förvaltningsrättens dom kommit. Där står bland annat:
”Det är den upphandlade myndigheten som bestämmer vad som ska upphandlas och som därmed också har förhållandevis stor frihet att utforma upphandlingen och ställa de krav den anser nödvändiga för att syftet med upphandlingen ska tillgodoses så länge som dessa krav inte är diskriminerande eller på annat sätt strider mot de grundläggande principerna i LOU.”
– Även om domen var väntad känns det skönt att få bekräftelse på att vi upphandlat rätt, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik.
Domen kan överklagas till kammarrätten, som då först måste fatta ett prövningstillstånd för att målet ska tas upp. Om inte kammarrätten tar ett interimistiskt beslut om inhibition (att avtal inte får tecknas) får ordinarie trafikavtal slutas tidigast under januari månad.
Det blir då som tidigare avtalat fyra bolag som tar över efter Keolis som tidigare skötte trafiken. Trafiken är ny i fem av de sex körområdena i Värmland. I Körområde 2 (Säffle och Grums) fortsätter Karlstad Taxitransporter att köra trafiken.
Karlstad Taxitransporter kommer nu också att köra trafiken i Körområde 4 (Kil, Forshaga, Hammarö och Karlstad).
De nya (ordinarie) servicetrafikavtalen gäller till och med den 31 augusti 2021.
Eda Glasbruk Taxi ger dock inte upp utan kommer att driva ärendet vidare.
– Vi har hela tiden förberett oss för att gå vidare till kammarrätten. Vi hävdar fortfarande att små företagare är åsidosatta i och med de villkor som finns och att uppdelningen av körområdena i Värmland är alldeles för stora, säger Mikael Enson, som företräder Eda Glasbruk Taxi, till P4 Värmland.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer