Med tre nya samarbetsspartners kan bränslevolymen för 2020 öka med nästan 25 procent, från 450 till 560 ton.
Tidigare har Swedavia enbart upphandlat bioflygbränsle som motsvarar den egna verksamhetens resebehov.
Det aktuella bränslet levereras av Air BP Sweden och framställs av använd frityrolja med upp till 85 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med traditionellt bränsle.
Bioflygbränslet blandas med traditonellt bränsle för användning på Swedavias tio flygplatser.
– Det är oerhört glädjande att flera aktörer visar intresse för vår upphandling av bioflygbränsle. Tillsammans vill vi visa att det finns konkreta och fungerande lösningar för att minska klimatpåverkan från flygresor, säger Jonas Abrahamsson, vd för Swedavia, som bland annat driver Arlanda och Landvetter.
Systembolaget, SOS Alarm och 2030-sekretariet är de enheter som skrivit avtal för 2020.
–Det här initiativet innebär inte en klimatkompensation utan en faktisk reduktion av koldioxidutsläpp vid utsläppskällan genom att använda bioflygbränsle, betonar Maria Khorsand (bilden) vd för SOS Alarm med staten och SKR som ägare.
-Swedavias initiativ går hand i hand med SOS Alarms hållbarhetsarbete och tillsammans kan vi visa att det finns konkreta lösningar för att minska klimatpåverkan från flygresor.
Swedavias inriktning är att genomföra en ny upphandling av flygbiobränsle årligen och på så sätt öka efterfrågan och bidra till inhemsk, storskalig produktion.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer