Hagastaden – där överdäckning av motorväg och järnväg kopplar ihop Stockholm och Solna – är ett av de första projekten med installation av snabbladdning för arbetsfordon i anslutning till byggarbetsplatsen.
Laddinfrastrukturen består av tre laddstolpar med en kapacitet på 300 kW per stolpe och en så kallad powerunit på 600 kW, där växelström omvandlas till likström. För laddning – ”0 till 100 procent” – av en 16 tons elgrävmaskin med 120 kilowatts effekt får man räkna med tre timmars laddtid..
– Stockholms stad är en del av den gröna omställningen. Genom att staden investerar i laddinfrastruktur kan entreprenörer våga satsa på inköp av eldrivna entreprenadfordon, berättar Karl Jonasson Collberg, entreprenadupphandlare vid Stockholms stads exploateringskontor.
Stockholms stad jobbar sedan tidigare med kvarteret Persikan på Södermalm som ett helt emissionsfritt byggprojekt och Slakthusområdet med krav på en fossilfri entreprenad, varav tio procent av maskintimmarna ska vara drivna helt på el.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer