Kostnaderna för den svenska kollektivtrafiken ökar snabbare än resandet. För att uppnå målet om en fördubbling av resandet i kollektivtrafiken till år 2020 pekar rapporten ut ett antal konkreta åtgärdsförslag.
– En viktig del är att fullt ut implementera och tillämpa de gemensamma rekommendationer och dokument vi inom den samlade kollektivtrafiken tagit fram, säger Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen inom Svenskt Näringsliv.
Peter Jeppsson noterar att bussen står för över hälften av de kollektiva resorna med den regionala kollektivtrafiken. Han anser att det här finns en god grund att bygga vidare på för att snabbare nå fördubblingsmålet.
Fast det är tveksamt om målet om ett fördubblat resande med kollektivtrafiken fram till år 2020 kan nås. I dagsläget ökar resandet alltför långsamt för att målet ska kunna nås inom fem år.
– Målet är möjligt, men då måste framförallt de offentliga upphandlarna ta till sig de rekommendationer som de nationella intresseorganisationerna står bakom, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Även om allt fler följer branschens rekommendationer finns det dem som inte gör det. I årsrapporten konstateras att detaljkrav på exempelvis drivmedel inte bara fördyrar, utan också det innebär en klar risk att gå miste om de teknikskiften till exempelvis el, superkondensatorer och induktionsteknik som nu står för dörren.
Utöver Sveriges Bussföretag ingår Sveriges Kommuner och Landsting, Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket i partnersamarbetet.
Läge för fler funktionsupphandlingar
Sveriges Bussföretag anser att det är läge för fler funktionsupphandlingar i kollektivtrafiken. Ett sätt att få mer trafik för pengarna är att upphandla med hjälp av de gemensamma rekommendationer som branschens aktörer står bakom.
| 2015-05-13
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer