Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Länstrafikbolagen döms även till upphandlingsböter

Ett av de mest utdragna upphandlingsmålen hittills avgjordes i våras. Nu står det klart att Länstrafikbolagen i Västerbotten och Västernorrland även döms till upphandlingsskadeavgift på sammanlagt 3,6 miljoner kronor.

| 2016-08-31

I våras kom ett slutgiltigt utslag i ett av de mest utdragna upphandlingsmål landet skådat. Efter ett års korrespondens med parterna skickade Konkurrensverket in ansökan till Förvaltningsrätten 27 juni 2012. Sista inlagan i målet skickade in 11 juni 2014 och 3 dec 2014 kom första domen i Förvaltningsrätten.

Ärendet började när Länstrafiken i Västerbotten AB 2001 köpte ett elektroniskt biljetthanteringssystem av företaget CPT Nordic AB. Systemet benämndes PCE. Efter utgången av det ursprungliga avtalet år 2007 hade länstrafikbolaget avtal rörande drift och underhåll som löpte ett år i taget, med en uppsägningstid om 90 dagar före utgången av respektive ettårsavtal.

I oktober 2008 försattes CPT Nordic AB i konkurs. Avtalet med länstrafikbolaget övertogs av det norska företaget Fara. Sistnämnda bolag tog, genom sitt dotterbolag, ansvar för att lämna service och sköta utveckling av program och maskinvara till sina användare. Under 2009 slöt länstrafikbolaget underhållsavtal med ett bolag i Fara-sfären med en giltighetstid till och med den 31 mars 2011. Avtalet skulle därefter förlängas i perioder om 12 månader såvida det inte sagts upp senast 90 dagar före utgången av löpande avtalsperiod.

Under år 2011 meddelade Fara länstrafikbolaget att det befintliga biljetthanteringssystemet skulle tas ur produktion och fasas ut under år 2011. Länstrafikbolaget erbjöds att köpa Faras eget biljetthanteringssystem. Länstrafikbolaget slöt under sommaren 2011 avtal utan föregående annonsering enligt LUF. Länstrafikbolaget hade dessförinnan gjort gällande att anskaffningen fick ske utan föregående annonsering med stöd av undantaget för synnerlig brådska i 4 kap. 2 § 4 LUF.

– Vi hade ett betalsystem som var inköpt av ett svenskt bolag som gick i konkurs. De blev senare uppköpta av ett norskt system. Företaget meddelade att de tänkte sluta underhålla betalsystemet. – och vi hade aldrig hunnit göra en riktig upphandling. Vi annonserade och frågade om någon annan hade kunnat leverera en annan lösning, men de gjorde ingen, säger Harriet Söder, vd på länstrafiken till P4 Västerbotten.

Hon medger att lösningen innebar en uppenbar risk, men att de försökt göra allt med stor öppenhet.

– Vi visste att det kunde bli problem, men samtidigt stod vi med ett system som ingen ville underhålla, säger hon till P4 Västerbotten.

Förvaltningsrätten gav länstrafikbolagen rätt men Kammarätten kom fram till en annan slutsats och menade att bolagen gjort fel. Enligt domen (pdf) borde länstrafikbolagen ha förutsett den brådska som de hamnade i när Fara sa upp avtalen om drift och underhåll av de viktiga biljettsystemen.

Konkurrensverket ansökte i juni 2012 om upphandlingsskadeavgift mot Länstrafiken i Västerbotten AB och Västernorrlands läns Trafik AB. Nu är även ärendet om upphandlingsskadeavgift avgjort i Förvaltningsrätten. Det sammanlagda beloppet är på 3,6 miljoner kronor varav 1,9 miljoner kronor ska betalas av Länstrafiken Västerbotten och 1,7 miljoner kronor ska betalas av Länstrafiken Västernorrland.

Återstår att se om länstrafikbolagen överklagar upphandlingsskadeavgiften.

– Domen kom under måndagen och vi har inte hunnit samråda med våra juridiska ombud, men det är möjligt att vi överklagar, säger Harriet Söder till P4 Västerbotten.

Läs mer: Transport och trafik

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Carl Johan Erikson

Begränsar leverantörens rätt

Nej, den leverantör som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav kan inte lida skada om upphandlingen har brister i utformningen av andra krav.

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO ser brister med LOU

LO upplever stora bekymmer med hur offentlig upphandling tillämpas och föreslår en rad åtgärder i en ny rapport.

Får ny kritik för ”In house”

Följetongen om skånska avfallsbolaget Sysavs In house-undantag fortsätter med förnyad kritik från Konkurrensverket (KKV) mot 14 ägarkommuner.

Foto: Eva Edsjö.

Dålig arbetsmiljö drabbar kvinnor

Karriär

TCO noterar stora skillnader i arbetsbelastade besvär mellan kvinnor och män i en ny arbetsmiljörapport. Högutbildade kvinnor upplever i större utsträckning att arbetet påverkar privatlivet negativt och väljer att minska arbetstiden.

Foto: Carl Johan Erikson.

HFD prövar ”golv”

Förbud mot negativa delpriser går till prövning i Högsta förvaltningsdomstolen, HFD. Trafikverket har tidigare fått klartecken för modellen i lägre domstolar.

Foto: Per Carlsson.

Lovar bättring efter seg handläggning

Förvaltningsrätten i Växjös niomånadershandläggning av två upphandlingsmål med ”fem månader av total inaktivitet” fick Region Kronoberg att reagera. Domstolen lovar nu bättring i ett svar till Justitieombudsmannen (JO).

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Begränsar leverantörens rättBegränsar leverantörens rätt
LO ser brister med LOULO ser brister med LOU
Får ny kritik för ”In house”Får ny kritik för ”In house”
Dålig arbetsmiljö drabbar kvinnorDålig arbetsmiljö drabbar kvinnor
HFD prövar ”golv”HFD prövar ”golv”
Lovar bättring efter seg handläggningLovar bättring efter seg handläggning
Kamp om LOU att väntaKamp om LOU att vänta
Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste kommentarerna

  • Kamp om LOU att väntaSkälen för undantag handlar bara om förhandling. Om man gör kvalificerade AF-delar med tydliga krav och tydliga avtalsvillkor behövs inga...
  • Kamp om LOU att väntaLägg in alla kommentarer från tidigare debatt det här får slagsida åt allmännyttan som grundas på på partsinlagor. Klarar man...
  • Kamp om LOU att väntaAnders: Det går ju inte att jämföra privata företag som kan söka bidrag, speciellt inte innan 1994. Men eftersom du...
  • Kamp om LOU att väntaJag har i och för sig inte jobbat här sen 1930 så det är klart ska vi se det så...
  • Kamp om LOU att väntaAnders igen: "Frågeställningen måste vara varför ska allmännyttan upphandla enligt LOU?" Superlätt att svara på! Svar: För att säkerställa att...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »