Utredningen SOU 2019:11 har analyserat hur flygets användning av hållbara biobränslen kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan.
Bland förslagen finns reduktionsplikt, ökade krav i offentlig upphandling samt att Miljömålsberedningen ges i uppdrag att ta fram ett mål för fossilfritt flyg till år 2045.
I sitt remissvar skriver Upphandlingsmyndigheten, UHM, att det är positivt att utredningen lyfter fram offentlig upphandling som ett styrmedel för att nå miljömål.
Däremot ska inte staten detaljstyra exempelvis vilka bränsle som ska användas.
– Statens uppgift är att sätta mål, exempelvis för klimatet, inte att bestämma vilka medel som ska användas för nå dem. Lita på att upphandlande myndigheter i de enskilda fallen löser uppgiften, säger generaldirektör Inger Ek (bilden) i en kommentar.
Ett av utredningens förslag är att möjligheten att använda biojetbränsle bör införas i de statliga ramavtal för tjänsteresor med flyg som Statens inköpscentral upphandlar.
– Det är ett exempel på hur utredningen missar möjligheten att upphandla innovativa lösningar. Istället för att ställa krav på biobränsle är det möjligt att upphandla med målet att minska klimatpåverkan oavsett vägen dit, säger Inger Ek.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer