Marks kommun ”blev påkommen” med att utan upphandling under flera års tid ha hyrt in en vikarierande rektor. Avslöjandet initierade en bred genomgång och nu är det nya regelverket klart.
– Vi behöver strama upp så vi får en enhetlighet och tydlighet. Då behövs någon form av ett regelverk hur vi hanterar inhyrningen så det inte uppstår några konstigheter, säger Christer Nilsson, personalchef vid Marks kommun.
Beslut om att hyra in personal ska framöver fattas av förvaltningschef och dessutom ska berörd politisk nämnd informeras. Kostnader och inhyrningsvolym redovisas varje månad.
– Det har funnits en otydlighet som nu suddas bort, fortsätter Christer Nilsson. Nu får vi en lägesbild varje månad; för oss själva, politiken och allmänheten.
Han konstaterar att reglerna bygger på sunt förnuft.
– Dessutom bevakar vi att reglerna för upphandling följs. De var inte kända överallt i organisationen tidigare.
Utgångspunkten är att kommunen ska ha en restriktiv hållning till inhyrning av personal. I första hand ska kommunen anställa de medarbetare som behövs.
– Rent allmänt är vi redan försiktiga med att hyra in personal, det handlar nästan uteslutande om specialistkompetens inom främst IT och teknik- och service, som vi inte själva har.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer