Två avtal som omsluter sammanlagt 20 miljoner kronor har visat sig sakna budgeterande medel och nu har den kommunala revisionen fått i uppdrag att titta närmare på handläggningen. Upphandlingen gällde bland annat hantering av matavfall.
Granskningen ska sedan ligga till grund för ett beslut i kommunfullmäktige om ansvarsfrihet.
Kommunledningen hänvisar till gällande policy för upphandling och inköp som fastslår att det är förvaltningens eller nämndens ansvar att se till att det finns budgeterande medel för de inköp och upphandlingar som genomförs.
Kommunalrådet Christian Sonesson, Moderaterna, säger till Sydsvenskan:
– Det är klart att det är allvarligt om man skriver på en upphandling som man inte har täckning för och som sedan ska gälla gentemot alla hushåll och kommunens verksamheter i sju år framöver. Jag tycker att det är lättvindigt agerat.
Tekniska nämndens dåvarande ordförande Björn Magnusson, Liberalerna, hävdar att upphandlingsbesluten fattades i god tro och att ingen slog larm om att det kunde vara fel.
– Jag vill inte försöka undgå något ansvar, men det är ju det man har tjänstemän till för, att tala om för en om man begår ett formellt fel, det kan inte jag som fritidspolitiker veta. Och någon sådan upplysning hade jag inte fått, säger han till Sydsvenskan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer