-Mycket av mitt jobb kommer att handla om att effektivisera inköpsprocessen samt jobba med helheten och tillsammans med verksamheten för att involvera inköp tidigt i processen. Allt för att våra upphandlingar ska bidra till kommunens målsättningar och bli den hävstång som politikerna förväntar sig.
Hur ser det ut i den delen?
-Det varierar mellan olika förvaltningar och verksamheter. I en stor organisation är det alltid en utmaning att implementera nya arbetssätt, men också en rolig utmaning från mitt perspektiv.
Josefine Wihlzon tillägger att hon känner ett starkt stöd från kommunens politiker att lyfta strategiska inköp som en viktig del för att klara kommunens utvecklingsmål med ekonomi, miljö, jämlikhet och jämställdhet som bärande delar.
-Det känns väldigt bra att vi nu byggt upp en inköpsorganisation som är anpassad till att arbeta strategiskt. Vi är bemannade med 17 tjänster och med roller för att ta hand om hela affärer, allt från behovsinventering till uppföljning och inköpsstöd till kommunens behöriga beställare.
-På enheten finns upphandlare, controllertjänster för inköp, avtal och e-handel, jurist samt inköpare med inköpssamordningsansvar som är centraliserade för några av kommunens förvaltningar för att kunna erbjuda den kompetensen som en samlad tjänst.
Josefine Wihlzon har arbetat med offentliga affärer sedan 2012 som upphandlare, enhetschef och nu inköpschef efter Emma Breheim, som även varit ordförande för SOI och som blivit chef för kommunens avdelning Planering & analys där inköp är en av enheterna.
-Emma är en driven, inspirerande och väldigt kompetent person som jag är glad över att ha kvar i organisationen. Vi har tillsammans med övriga medarbetare på inköp byggt upp organisationen och det arbetssätt vi har idag under en längre period. Jag är väldigt stolt över att ha fått förtroendet att leda denna enhet framåt.
Tidigare var Josefine Wihlzon enhetschef för det team som arbetade med varuupphandlingar. En förändring i organisationen är att upphandlingar av varor och tjänster bildar samma team.
Hon arbetade för Region Norrbotten innan bytet till Luleå kommun 2015 och fick snabbt ett ökat ansvar genom att bli uttagen till kommunens ledarskapsprogram för framtidens chefer och i rollen som biträdande inköpschef samt enhetschef.
Avdelningen Planering & analys ansvarar även för kommunens styrning, kvalitetsarbete samt kommunens strategiska plan och budget.
-Vi strävar efter att jobba tillsammans i hela avdelningen och har en bra position organisatoriskt. Att jag dessutom har förmånen att ha Emma som chef innebär förstås att hon kan bära inköpsfrågorna in i andra forum nu när hon jobbar ännu närmare den högsta ledningen.
-Det är också fantastiskt roligt att vi får fortsätta jobba tillsammans i ett bredare uppdrag där inköp blir en naturlig del av kommunens strategiska arbete. Det oss bra förutsättningar att lyckas, avslutar Josefine Wihlzon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer