Offentlig upphandling är ett viktigt styrmedel för att nå samhälleliga mål, exempelvis inom miljöområdet. Men det utnyttjas alldeles för lite. Det slog civilminister Lena Micko nyligen fast i en intervju med Upphandling24.
För att underlätta för upphandlare att arbeta strategiskt har Upphandlingsmyndigheten, UHM, tagit fram det webbaserade verktyget Strategikollen.
Det är en digital tjänst där offentliga organisationer kan uppskatta nivån på sitt strategiska inköpsarbete, jämföra sig med andra, och få konkreta tips på hur de kan utvecklas.
Branschorganisationen Silf har också tillsammans med Svenskt Näringsliv och Upphandlingsmyndigheten tagit fram ett mer detaljerat verktyg för att mäta så kallad inköpsmognad i offentlig sektor.
Verktyget rekommenderas av Birgitta Laurent, expert på offentlig upphandling på intresseorganisationen Svenskt Näringsliv och en av föreläsarna på Upphandling24:s pågående Sverigeturné.
– Verktyget ger en bra nulägesanalys och konkreta underlag för förbättringar samtidigt som det bekräftar upphandlingens strategiska betydelse. Målet är att inköpsavdelningen ska gå från att vara en stödfunktion till att aktivt bidra till organisationens framgång, säger hon.
För att lyckas arbeta strategiskt med upphandlingar krävs en bra intern dialog, enligt Birgitta Laurent.
– Man måste samverka i hela organisationen för att kraven ska bli relevanta.
Hon betonar också att det är viktigt att koppla inköpen till verksamhetsstyrningen och att involvera den högsta ledningen.
– Alltför många kommunledningar är alltför ointresserade av inköp. Under våren ska vi på Svenskt Näringsliv åka ut och träffa toppchefer och politiker för att få dem att förstå vikten av offentlig upphandling som strategiskt verktyg. Första träffen blir i Stockholms län i mars, säger Birgitta Laurent.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer