Vilka av de 150 största leverantörerna till offentlig sektor har någon form av kommunikation till denna kundgrupp på sina webbsidor?
Det har Magnus Josephson, upphandlingsjurist och affärsrådgivare till offentlig sektor, och Charlotte Wormbs, företagsrådgivare inom digital försäljning, undersökt.
Resultaten visar att endast 42 företag, knappt 30 procent, har information som kan anses vara värdefull för målgruppen.
De övriga har endast information till företagskunder och eventuella konsumenter.
– Och av de som har riktad information är en stor del alldeles för svårtillgänglig. Sökfunktionen och ett stort mått av envishet måste användas för att hitta informationen, säger Magnus Josephson.
Deras slutsats är att det finns mycket stora möjligheter att förbättra den digitala kommunikationen och även att utveckla en dialog genom webben.
Det gäller att se den digitala kanalen som en viktig del i den proaktiva försäljningen.
– Webbplatsen ska driva besökaren till någon form av kontakt. Den ska hjälpa besökarna att köpa. Den ska visa vilka frågor man ska ställa sig inför en upphandling. Den ska visa vad en dålig upphandling leder till för problem i avtalsperioden, säger Charlotte Wormbs.
Experterna har tagit fram en lista på riktad information som bör finnas på webbplatsen
Tydlig info om vad som erbjuds offentlig sektor
Vilka besparingar som kan skapas om avtalet görs på rätt sätt
Filmer som visar vad ett säljmöte bör innehålla för diskussionspunkter
Enkäter och analyser
Exempel på förfrågningsunderlag och lämpliga krav i upphandlingar
Kundberättelser
Fakta om undersökningen
De företag som ingår i undersökningen är de 150 största leverantörerna enligt Dagens Samhälles publikation Den offentliga marknaden 2016.
Webbsidorna har bedömts utifrån tre aspekter:
1. Anges det att man säljer till offentlig sektor? (ja/nej)
2. Anges vilket värde företagets produkter/tjänster tillför offentlig sektor? (ja/nej)
3. Finns det information om viktiga kvalitetsaspekter vid offentlig upphandling av företagets produkter/tjänster, till exempel vägledningar, inspiration, praktikfall eller annan form av kunskapsöverföring för att hjälpa offentliga verksamheter inför sina upphandlingar? (ja/nej)
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer