Statens servicecenter bildades år 2012 för att sköta lönehantering och andra administrativa tjänster på uppdrag av ett ökande antal myndigheter. Idag är 41 procent av de statliga myndigheterna, som tillsammans har drygt 29 procent av de statligt anställda, kunder.
Tanken var att stordrift, koncentration och specialisering skulle ge högre kvalitet till lägre kostnad. Frågan är om det blivit så ska nu få ett svar.
– Vi ska granska om Statens servicecenter har fått bra förutsättningar och vidtagit tillräckliga åtgärder för att effektivisera statens administration, säger Margareta Åberg, ansvarig riksrevisor.
Riksrevisionen noterar att Statens servicecenter gått med oväntat stora underskott under de första verksamhetsåren har, vilket tyder på inkörningsproblem. Det finns också, inom områden som systemstöd, ansvarsfördelning och kvaliteten på tjänsterna, tecken på att den ursprungliga tanken om stordriftsfördelar inte infriats.
Det ser jag verkligen fram emot.