De båda företag som överprövade Nacka kommuns upphandling av lärarvikarier drog tillbaka sina ansökningar när tilldelningsbeslutet rättades. Fast även i det nya tilldelningsbeslutet fanns fel – som dock inte korrigerades. Istället väljer Nacka kommun att göra om upphandlingen.
Peder Hagen, vd för VRE Education, tycker att kommunen hanterat upphandlingen riktigt illa och att många företag drabbas. Inte nog med att åtta leverantörer lagt pengar och möda på att utforma anbud:
– Att göra om hela upphandlingen innebär betydligt större kostnader för Nackaborna och dessutom blir kommunen avtalslös vad gäller lärarvikarier under en lång tid framöver.
Inför upphandlingen kontaktade flera aktörer, varav en del är auktoriserade bemanningsföretag, medarbetare vid kommunen för att delge sina erfarenheter. Synpunkterna innefattade bland annat hur en utvärderingsmodell skulle se ut för att undvika taktisk prissättning.
Fast särskilt stort intryck av dessa hjälpsamma råd togs inte i förfrågningsunderlaget:
– Trots ett mycket stort antal kritiska frågor och svar under upphandlingsprocessen, om bland annat prissättningsmodellen, ändrar Nacka kommun ingenting.
Tilldelningsbeslutet överklagas till förvaltningsrätten av VRE Education och People Productions. Kommunen rättar felet och publicerar nytt tilldelningsbeslut – som överprövas av Bilda. Istället för att rätta än en gång avbryter Nacka kommun upphandlingen.
Peder Hagen anser tycker att det känns mycket märkligt – och blir väldigt kostsamt för alla inblandade – när Nacka kommun först i detta skede inte fullföljer upphandlingen. Han pekar på konsekvenser som att anbuden från upphandlingen blir offentliga.
– När anbuden inkommit och utvärderats vägrar man att rätta sitt slarviga och felaktiga andra tilldelningsbeslut. Jag anser att det är att likställa med en lärare i skolan som vägrar att korrigera ett felaktigt provresultat och istället tvingar alla barn att göra om provet, vilket är ett skandalöst utnyttjande av maktövertag.
Mats Bohman, administrativ direktör i Nacka kommun, säger att det självklart inte var bra att det gjordes fel i både den första och andra utvärderingen:
– Vi övervägde att ta ett tredje tilldelningsbeslut med risk för att även det skulle ha överklagats. Vi fann risken stor att domstol skulle ha dömt oss att göra om upphandlingen, och därför tog vi beslutet att avbryta och göra om.
Han lovar förbättrad dialog inför den nya upphandlingen. Leverantörerna bjuds in för att träffa kommunen och framföra sina tankar kring hur branschen fungerar och hur en upphandling bör utformas:
– Med denna kunskap och erfarenheter av den nu avbrutna upphandlingen kommer den nya att genomföras.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer