För kommunens inköpsavdelning har det inneburit något av en rivstart efter semestern med ett flertal utåtriktade aktiviteter.
-Vi är i början av en enorm grön samhällsomställning här uppe, där flera stora industrier etablerar sig och tusentals nya jobb skapas. Det kommer innebära ökade inköpsbehov både på privata och offentliga sidan och vi måste tillsammans arbeta proaktivt för att behålla en välfungerande, frisk marknad med sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor, säger Luleå kommuns inköpschef Josefine Wihlzon.
Hon tillägger:
-Ökat inköpbehov och konkurrens ställer också högre krav på att vi gör våra affärer attraktiva, så att vi fortsättningsvis också får många anbud i våra upphandlingar. För att lyckas med detta så behöver vi ha en nära dialog med marknaden och vi har under året haft flertalet aktiviteter med inriktningen att förbättra vårt företagsklimat.
Förra veckan deltog Josefine Wihlzon i en paneldiskussion tillsammans med kollegor inom två av ledande industriföretagen i Norrbotten.
Larisa Pekka, inköpschef på LKAB, och Mattias Berggren, inköpsdirektör på SSAB, instämde i betydelsen av öppenhet, dialog, samverkan och hållbarhet.
-Jag har mött väldigt bra respons efter debatten och det är positivt att vi kan samverka för att lyfta fram vad samhällsomvandlingen innebär och hur vi tillsammans kan samverka för att behålla en sund marknad med företag som har schyssta villkor, säger Josefine Wihlzon.
I ”seminarieväg” har Luleå kommun hunnit samverka med Byggföretagen nyligen med fokus på entreprenadupphandling och kommande investeringar.
-Vi fick berätta om vår process och arbetssätt och där även företag fick presentera hur de tänker när de lämnar anbud, vad som gör en affär attraktiv och hur vi kan öppna upp för fler anbudsgivare.
Nästa vecka väntar premiär för en ny form av seminarier där Luleå kommun på ett avspänt sätt vill sprida kunskap om upphandling och slå hål på myten om att det är krångligt. Det sker i samverkan med egna näringslivsbolag samt Företagarna och Svenskt näringsliv.
-Allt syftar till att föra en nära dialog med marknaden om hur vi kan utveckla våra offentliga affärer tillsammans, summerar Josefine Wihlzon.
Luleå kommun har öronmärkt två miljoner kronor under 2022 för en satsning på att förbättra företagsklimatet och där upphandlingsseminarier ingår som en del av arbetet.
Vilket bra initiativ, Luleå kommun!