Maria Heudorf är nyanställd projektledare vid Kalmar kommuns inköpsorganisation och ska leda ett arbete i samverkan med Västerviks kommun, som har ansvar för upphandlingarna i sex kommuner i norra delen av Kalmar län.
– Projektet har två mål. Dels handlar det om att öka kompetensen om hållbar upphandling bland de som jobbar med upphandling i Kalmar och Västerviks kommuner.
– Den andra delen handlar om att ha dialoger med näringslivet. Vi vill hitta vägar att mötas där de krav vi behöver ställa, utifrån lagar och policys, även blir möjliga för de företag som lämnar anbud att möta, säger Maria Heudorf.
Kommunerna kommer att jobba med ett flertal pilotupphandlingar inom produktkategorier med stor klimatpåverkan. Dialogmöten riktade mot små och medelstora företag ska också genomföras.
Satsningen under namnet ”Smart upphandling för mindre klimatavtryck” genomförs med delfinansiering via EU och dess regionala utvecklingsfond.
– Vi köper varor, tjänster och entreprenader för omkring två miljarder kronor varje år i kommunkoncernen. Därför är det viktigt att vi ställer rätt krav i våra upphandlingar, säger Anders Larsson, inköpschef på Kalmar kommun, i ett pressmeddelande.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer