
Bravida riskerade att gå miste om ett avtal värt 1,1 miljarder kronor för Förbifart Stockholm när tilldelningsbeslutet överklagades av konkurrenten Brandskyddsteamet.
Invändningen var att vatten och avlopp samt släcksystem klumpats ihop i samma entreprenad.
Enligt Brandskyddsteamets inlaga till förvaltningsrätten fanns det därmed ”ytterst få – sannolikt endast ett – företag med egna resurser som kunde lämna anbud”.
Nu kan Bravida blåsa faran över, rapporterar Dagens Industri (såvida domen inte överklagas och ändras).
Förvaltningsrätten i Falun har avvisat konkurrenten Brandskyddsteamets överklagande.
”De olika delarna har en naturlig koppling till varandra genom det sammanhållna systemet för brandbekämpning”, enligt domen.
Förvaltningsrätten påpekar också att mindre aktörer hade kunnat gå samman i konsortier och lämna anbud.
Något som avfärdas av Brandskyddsteamet vd Peter Bühler.
– Att gå ihop med någon man inte samarbetat med tidigare i ett väldigt stort projekt som ska pågå i fem, sex år – den risken blir alldeles för stor, både för oss och för Trafikverket. Det är nästan uppenbart att man blir ovänner innan projektet är slut. Och det är ju också därför ingen annan lämnat bud”, säger han till Installationssiffror.se.
E4 Förbifart Stockholm byggs för att avlasta trafiken på Essingeleden och i Stockholms innerstad med 21 kilometer motorväg mellan Häggvik och Kungens kurva, merparten av sträckan i tunnel.
Hela projektet har en budget på närmare 28 miljarder kronor och finansieras i huvudsak av trängselskatten i Stockholm.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer