Förvaltningsrätten gav Skånetrafiken rätt i upphandlingen av busstrafik i Helsingborg, Ängelholm–Klippan samt i Simrishamnstrakten. Enligt domslutet strider omsättningskraven i upphandlingen inte mot bestämmelserna i LUF.
Skånetrafiken krävde att bussbolagen skulle omsätta 30 miljoner kronor per år eller mer för att få vara med och konkurrera i den upphandling som vanns av jättarna Nobina och Veolia. Ursprungligen var kravet ännu högre – 200 miljoner kronor. Detta trots att upphandlaren enligt lagen inte får ställa högre krav på anbudsgivaren än vad som är ändamålsenligt för upphandlingen.
Till de diskvalificerade hör Buss Persson i Hammenhög. Familjeföretaget har utfört trafik av den typ som upphandlingen avser sedan 1920-talet, har god ekonomi och bankgarantier.
Joakim Kjellsson, vd på Buss Persson, anser att denna typ av krav skrämmer bort mindre företag. Han tar strid för att alla ska behandlas lika:
– Vi har överklagat domen för vi anser inte att rätten har tagit riktig hänsyn till proportionalitetsprincipen.
Lars Annerberg, ansvarig för bland annat upphandlingsfrågor på Svenska Bussbranschens Riksförbund, ger Buss Persson stöd. Han menar att omsättningskravet gör att Skånetrafiken förlorar duktiga leverantörer.
– Dessutom stängs ju marknaden för mindre aktörer.
Det visar sig dessutom att den politiska enigheten runt beslutet att teckna avtal med Nobina och Veolia inte är total. Birte Sandberg, förste vice ordförande i nämnden för kollektivtrafik, som styr Skånetrafiken, reserverade sig.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer