En kraschad dator var startskottet på flera förvirrade turer i Värmdö, där två företag turades om att få ett och samma kontrakt. Cilja Tank och Miljövision blev bägge vid olika tillfällen utsedda till vinnare i en upphandling om fem års slamtömning i kommunen – och bägge anser sig ha rätt till kontraktet, eller till kompensation.
Upphandlingen som gjordes i April 2010 skulle gått helt odramatiskt till om det inte vore för att anbudet från Miljövision aldrig blev påtänkt. Samhällstekniska nämndens ordförande Peter Frej berättar att misstaget berodde på en datorkrasch, som gjorde att anbudet i förstaläget inte blev öppnat och läst.
Det visade sig i efterhand vara det lägsta anbudet. Miljövision överklagade inte oväntat beslutet, som revs upp och en ny anbudsprövning gjordes, där Miljövision vann.
Cilja Tank, den ursprungliga vinnaren av kontraktet, överklagade i sin tur detta och kunde i september teckna avtal med kommunen.
Men då hade Miljövision överklagat det nya beslutet och Kammarrätten hade meddelat att upphandlingen inte fick avslutas innan de tagit ställning till överklagan. Kommunen missade dock denna information och hann teckna ett avtal som sedan fick rivas upp.
Cilja Tank anser att kontraktet man tecknade är giltigt och har nu förberett en skadeståndsprocess mot kommunen.
– Det är olyckligt att det blivit så många fel. Det här har varit extremt jobbigt för oss, och jag förstår att det också har varit jobbigt för Miljövision. Jag lider med vår personal i Värmdö, som lagt ner ett stort engagemang de senaste åren vi kört i Värmdö, säger Robert Jansson, VD på Cilja Tank i ett uttalande till Nacka Värmdö-posten.
Han menar dock att det bästa hade varit en helt ny upphandlingsprocess.
Hur stora summor det rör sig om är inget som Cilja Tank vill meddela. Värmdö och Peter Frej säger sig dock inte vara oroliga för att stort ekonomiskt bakslag. Miljövisions anbud var tio miljoner billigare, och han tror inte att ett eventuellt skadestånd blir större än så.
– Jag bedömer inte det. Och den som stämmer oss får väl fundera på vad det innebär. Jag som Ica-handlare skulle inte stämma en av mina kunder, säger han.
Miljövision är också kritiska till hur upphandlingen genomförts. På grund av turerna fram och tillbaka och ovissheten om vem som skulle få uppdraget hade de mycket kort tid på sig att förbereda verksamheten. Enligt Daniel Bjurenborg på Miljövision hade de endast nio dagar på sig att skaffa fram bilar och förare innan avtalet började gälla vid årsskiftet.
Här finns fler artiklar från Upphandling24 om skadestånd.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer