Örjan Frid, tidigare vd för Eniro, blir ny vd och som ny operativ chef tar Ove Käll över.
Käll har en bakgrund inom konkurrenten Mediq som fram till 30 september skötte lagerhållning och distribution för de fem regioner som haft stora problem efter leverantörsskiftet.
-Som alla sett är det en mycket allvarlig situation som uppstått inom logistikhanteringen, som ytterst drabbat patienterna, och jag tar mig an uppdraget som vd för Apotekstjänst med stort allvar. Det kommer att krävas ett intensivt arbete för att lösa de problem vi ser, säger Örjan Frid.
Apotekstjänst beklagar otydligheten kring att förre vd:n Tomas Hilmo avgick redan i helgen men utan att det framgick vid ett krismöte med regionerna tidigare i veckan.
Med rekryteringen av Ove Käll hoppas företaget få ordning på leveranserna. Apotekstjänst betonar att Käll har stor erfarenhet av komplicerade logistikprocesser som försörjning av vårdmateriel.
-Apotekstjänst beklagar djupt den situation som uppkommit inom Försörjning, och vi har jobbat mycket hårt för att lösa problemen. Genom att förstärka ledningen skapar vi nu förutsättningar rätta till de problemen som uppstått för vården i samband med bytet av leverantör, kommenterar styrelseordföranden Cecilia Versteegh.
Samtidigt väntar det som kan bli ett faktureringskaos när de första fakturorna från Apotektjänst handläggs av regionerna.
De fem sjukvårdsregionerna – Uppsala, Dalarna, Örebro, Västmanland, Sörmland – har enats om att endast betala en del av fakturorna och med tydliga invändningar kopplade till de betalningar som kommer att ske.
Strulande IT-system och bristande följesedlar väntas leda till stora problem.
”Alla regioner kommer tillskriva Apotekstjänst att eventuell betalning inte ska ses som en acceptans av tjänstens fullgörande. Betalning av enskilda fakturor kommer ske i de fall det varit möjligt att kontrollera varans leverans i enlighet med varje regions instruktion.”, skriver regiondirektör Rickard Simonsson i ett mejl till SvT.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer