-Alla vill ju få upp snittet för antal anbud per upphandling och det skulle vara särskilt mycket värt att få färre upphandlingar med bara enstaka anbud. Där tror jag att vi kan visa en potential till affärer för företag som inte har någon vana av offentlig upphandling, säger Martin Magnusson, tillförordnad upphandlingschef i Karlstads kommun.
Fokus under den digitala mötesserien var affärsmöjligheter och inte juridiska frågeställningar.
Seniorkonsulten Stefan Holm från TeneliusHolm medverkade med tips och Karlstads kommun lyfte fram de kommande årens upphandlingsplan med främst behovet av varor och tjänster.
-Vi tror att en mötesserie av det här slaget kan bidra till att sänka tröskeln till att delta i offentlig upphandling och även avdramatisera hur vi jobbar. Vi behöver möta företagen mer för att visa de fantastiska möjligheter som finns med den offentliga marknaden.
-Jag tyckte att vi fick god respons från företagen men vi inser också att det krävs mer arbete på det här området för att vi ska få snurr på det. Under hösten kommer vi att bjuda in till en fjärde träff och då blir det mer av en guidning av hur vårt upphandlingssystem fungerar, säger Martin Magnusson.
Han betonar att upplägget hämtat inspiration från andra inköpsorganisationer – exempelvis Region Skåne och Sandvikens kommun.
Satsningen är också ett led i ökad samverkan med kommunens näringslivsavdelning utifrån en politisk viljeinriktning att stärka möjligheterna för mindre företag att delta i offentlig upphandling.
-Det handlar inte bara om att vi från kommunens sida ska visa vilka möjligheter som finns, utan även att vi får ökade kunskaper. Ökad dialog kan exempelvis öppna för innovationsupphandlingar, säger Martin Magnusson.
Karlstads kommun (95 000 invånare) har en årlig inköpsvolym på omkring tre miljarder kronor. En intervju med Martin Magnusson om kommunens arbete publicerades på Svenskt näringslivs webb i somras.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer