MTR från Hongkong vann upphandlingen om verksamheten i Stockholms tunnelbana de närmsta åren.
– MTR har lämnat det bästa anbudet ur kvalitetssynpunkt och det har vägt tyngst, därför har SL: styrelse beslutat att ge MTR förtroendet att driva Stockholms tunnelbana de kommande åtta åren, säger SL: styrelseordförande Christer G Wennerholm.
Det preliminära datumet för övertagandet är den 2 november 2009. Avtalet, som gäller i åtta år med möjlighet till förlängning i ytterligare sex år, innebär ett totalansvar för verksamheten och SL betalar MTR ett fast pris om 2 465 miljoner kronor årligen. Avtalet innehåller även incitament inom flera områden, framför allt kundnöjdhet, pålitlighet, utförd trafik och städning. De maximala incitamenten, bonus och viten, uppgår till 145 miljoner kronor per år.
– Det nya avtalet innebär ökad bemanning och förbättrad kundservice samt krav på bättre punktlighet, färre inställda tåg och bättre städning. Det blir en rejäl kvalitetshöjning till en i princip oförändrad kostnad, säger SL:s vd Ingemar Ziegler.
SL bedömer att MTR genomgående har presenterat mycket bra metoder för att åstadkomma ständiga kvalitetshöjningar i tunnelbanetrafiken. MTR har bland annat presenterat en trafiklösning som minimerar risken för störningar samt en högkvalitativ lösning för fordonsunderhållet. MTR har även genomgående presenterat mycket bra lösningar för information, kundservice samt bra lösningar för städning och klottersanering.
– Vi ska inte vänta oss någon radikal förändring redan den 2 november, men jag är övertygad om att avtalet med MTR på sikt kommer att ge det kvalitetslyft som behövs för att tunnelbanan även i framtiden ska locka fler och mer nöjda resenärer, säger Ingemar Ziegler.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer