En offentlig upphandling gav Örebro en efterlängtad flygförbindelse ut mot världen. Sedan några dagar tillbaka trafikerar Estonian Air rutten till och från Köpenhamn med två dagliga turer på vardagar och en söndagstur.
Själva upphandlingen beskrivs unik. Detta är en av de första gångerna som en flygplats i Sverige upphandlar reguljär flygtrafik. Fast alla är inte överens om flygplatsens rätt att upphandla på detta sätt. Enligt Konkurrenskommissionen, en näringslivet närstående expertgrupp, ska ett sådant beslut fattas på nationell nivå.
Lyckan över denna nya utrikes förbindelse grumlas också av EU-kommissionen som har flygbolagets ekonomiska situation under utredning. Mycket pekar på att flygbolaget fått motsvarande en halv miljard kronor för mycket i statsbidrag efter finanskrisen år 2009.
Skulle Estonian Air tvingas till återbetalning är risken stor för att bolaget måste upphöra med hela sin verksamhet:
– De pengarna finns inte i bolaget, bekräftar Jan Palmér, vd för Estonian Air, för SVT Nyheter Örebro.
Om det bli aktuellt överlåter Estonian Air det aktuella trafikavtalet till Nordic Aviation Group som i sin tur har Adria Airways som operativ partner.
I ett pressmeddelande skriver Örebro Airport att denna förändring säkerställer att linjen fortsatt kan trafikeras och det under samma förutsättningar och villkor som tidigare. Redan bokade biljetter kommer att överföras med automatik till nya flygbolaget, utan att den som bokat behöver göra något.
Adria är medlem i Star Alliance sedan december år 2004. Totalt når medlemmar i Star Alliance 1316 destinationer i 192 länder.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer