Region Stockholm står för hela den ekonomiska risken när nuvarande operatören MTR – efter problem med underhåll och förarbrist – lämnar över till SJ i förtid.
Enligt Region Stockholm bygger upplägget med ett nödavtal enligt EU:s kollektivtrafikförordning på att SJ ”kör trafik på löpande räkning, med öppna böcker och i mycket nära samverkan med Region Stockholms trafikförvaltning i alla beslut”.
I en intervju med Dagens nyheter berättar SJ:s vd Monica Lingegård om de ekonomiska förutsättningarna.
– Vi har varit tydliga gentemot trafikförvaltningen med att vi behöver känna oss trygga i att vi kan tjäna pengar. Skälet till att vi behöver pengar är att SJ gör historiskt stora satsningar i fjärr- och regionaltågstrafiken. Men vi är garanterade att det blir lönsamt. Det har varit ett av villkoren.
SJ har gott hopp om att lyckas bättre med rekrytering av lokförare än MTR, men känner oro över att fler vagnar kräver underhåll. Därför vågar SJ inte lova mer än att det kan bli sämre innan pendeltågstrafiken stabiliseras igen.
– Ibland när SJ tar över händer det att vår bedömning av fordonen är tuffare. Det är på vårt trafiksäkerhetstillstånd vi kommer att köra, säger Monica Lingegård till DN.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer