– Vi har arbetat intensivt och fokuserat på analys och bedömningar för att kunna landa i en uppdaterad prognos. De risker som fallit ut och att nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften gör att Trafikverket idag bedömer att vi behöver planera för en senarelagd sluttid, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken, i ett pressmeddelande.
Den nya prognosen landar på 36,5 miljarder kronor att jämföra med ursprungsbudgeten, omräknat till dagens prisnivå, på 28,4 miljarder kronor.
Hävningen av kontakten med entreprenören för delprojekt Haga tidigare i år har stor betydelse för fördyringen och förseningen.
Trafikverket pekar på att prognosen i övrigt bygger på ett stort mått av osäkerhet, exempelvis omvärldsfaktorer i form av ökade kostnader för material och arbete.
Dessutom finns osäkerhet kring ännu inte upphandlande kontakt, kritiska delar för omstarten av etapp Haga och den konflikt som råder med entreprenören för delprojekt Korsvägen om när den delen ska vara färdig.
Finansieringen av järnvägsprojektet i Göteborg bygger på en överenskommelse genom Västsvenska paketet med statliga, regionala och kommunala medel.
Men Göteborgs Stad lägger över ansvaret för situationen på Trafikverket och kommer sannolikt att vägra betala sin del av fördyringen med åtta miljarder kronor.
– Man gräver i göteborgarnas mark, men det är en statlig myndighet som bygger och de har anlitat entreprenörer i en havererad upphandling. Det är nu upp till staten att lösa den problematik vi hamnat i, säger Jonas Attenius, kommunstyrelseordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer