Anbudspriset är bildat av ett antal leverantörer och företagarorganisationer som anser att upphandlingsförfarandet kan utvecklas genom bra kommunikation, med effekten att rätt krav ställs på produkter och tjänster. Priset är tänkt att inspirera till en transparent upphandlingsprocess, bättre fungerande avtal och i slutändan bättre service till slutanvändaren av produkten eller tjänsten.
När priset för första gången delades ut förra året gick priset går till Therése Westerlund, Regeringskansliet, för upphandlingen av översättningstjänster. Motiveringen var att hon skaffat sig kunskap om villkoren på marknaden genom en omfattande dialog med branschföreningar och leverantörer.
– Dialogen mellan företag och myndigheter blir allt viktigare i offentlig upphandling. Det är nödvändigt för att kunna göra de bästa upphandlingarna och väl fungerande avtal. Anbudspriset handlar om just detta, att premiera några av landets bästa upphandlare, säger Stefan Holm, näringspolitisk expert på Almega.
Anbudspriset går till den upphandlare eller avtalsförvaltare som vidgat sin syn till att omfatta mer än bara den upphandlande myndighetens behov. Det står också att den som nomineras ska “genom en god dialog med branschens aktörer ställt väl avvägda och uppföljningsbara krav i upphandlingen och på så sätt höjt kvaliteten på avtalet, satt sig in i branschen och agerat vid brister eller oseriöst uppträdande från leverantörens sida”.
Bakom Anbudspriset står Almega, Astar, Bring CityMail, Hermods/Academedia, Manpowergroup, Semantix och KOMM Sveriges Kommunikationsbyråer.
Anbudspriset delas ut på Almegas upphandlingsdag den 15 april 2016. Nomineringen är öppen fram till den 15 mars och sker via www.anbudspriset.se.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer