Regionens S-ledning tvingas be om ursäkt för att den felaktiga utbetalningen från början av året mörkades och aldrig nådde regionstyrelsen som helhet.
–Det är bara att beklaga, det är väldigt olyckligt att styrelsen inte fick den här informationen, säger regionrådet Peter Olofsson till SvT.
Regionledningen anser annars att de luckor som möjliggjorde bedrägeriet täppts till och ska förhindra upprepreningar med leverantörsfakturor från utländska bolag.
Enligt de nya rutinerna krävs en verifiering att uppgifterna stämmer för att kunna ändra en leverantörs kontonummer.
I bedrägerifallet – med en utbetalning på 1,1 miljoner kronor – kontaktades aldrig leverantören för en kontroll om begärt byte av kontonummer stämde.
Flera gånger under en tvåmånadersperiod begärdes byte av kontonummer och regionen ändrade då rutinmässigt till det nya numret.
I januari skedde utbetalningen och bedrägeriet uppdagades när rätt leverantör – ett brittisk medicinteknikföretag – kontaktade regionen en månad senare med en fråga om utebliven betalning.
Genomförd revision pekar på skillnaderna i kontroller mellan svenska och utländska leverantörer där den senare gruppen kräver mer aktiva åtgärder än en exempelvis webbsökning hos bankgirocentralen.
Vid bedrägeritillfället saknades rutiner för kontroller av ändringar i regionens affärssystem av utländska kontonummer, konstaterar revisorerna.
Bluffen polisanmäldes av Region Västerbotten, som dock inte har något hopp om att få tillbaka pengarna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer