Sedan Lagen om offentlig upphandling trädde i kraft år 1994 har Inger Ek arbetat med upphandlingsarbete, både kommunalt och statligt. Under sin karriär har hon erfarenhet som stadsjurist och upphandlingschef i Mölndal och förvaltningsjurist på Vägverket. Under torsdagsmorgonen offentliggjordes det att Inger Ek till våren tillträder som Upphandlingsmyndighetens nya generaldirektör.
– Jag vill gratulera Inger Ek till ett spännande och viktigt uppdrag som har stor betydelse för upphandlande myndigheter, företag, skattebetalare och för välfärdsutvecklingen. Samtidigt vill jag gratulera Upphandlingsmyndigheten som får en chef med stor kunskap om upphandlingsområdet och en gedigen chefserfarenhet, säger vikarierande generaldirektör Ann-Christin Nykvist i en kommentar till regeringens beslut.
Inger Ek kommer närmast från posten som vd för Göteborgs Stads Upphandling AB och tillträder tjänsten som ny generaldirektör den 15 april 2016.
– Det är ett spännande uppdrag som kräver många samarbeten mellan olika aktörer om vi ska växla upp och ta oss till nästa steg i den utvecklingsfas vi nu befinner oss i; att börja se upphandlingar som ett drivmedel i samhällsutvecklingen, säger Inger Ek och fortsätter:
– Jag tror att min erfarenhet av praktisk arbete kommer fungera som en grund och förhoppningsvis skapa förtroende – jag har en verklighetsförankrad erfarenhet av arbete med upphandlingar inom både kommunal och statlig verksamhet.
Social hänsyn inom upphandlingar är ett av de områden Inger Ek fokuserat på att utveckla de senaste åren. Göteborgs Stads Upphandlingar har under hennes ledning tagit fram en modell för hur den sociala hållbarheten ska stärkas genom att skapa anställningsmöjligheter för ungdomar, utrikesfödda och personer med funktionsnedsättningar. Frågorna kommer att vara fortsatt viktiga för henne i rollen som generaldirektör.
– Myndigheten kommer att jobba med att utveckla stöd för olika former av sociala krav och hänsyn i samband med upphandling, säger hon och utvecklar varför hon tycker att sociala krav är viktiga:
– Krav är viktiga för att säkerställa att de som arbetar på de företag som levererar till offentlig sektor arbetar under schyssta arbetsvillkor. Det kan förväntas att det offentliga gör medvetna inköp och att upphandling används som ett redskap för att lösa de behov och utmaningar samhället har. Det är dock viktigt att krav och metoder, när det gäller till exempel jobbskapande åtgärder, sker i dialog med marknaden för att uppnå bästa effekt.
Vad kommer du att fokusera på när du tillträder?
– Det är för tidigt att säga, jag måste sätta mig in i arbetet. Men jag känner mig inte främmande för någon av delarna som myndigheten jobbar med. Lagen om upphandling hade varit en självklar fokuspunkt att ta tag i, men nu blir den uppskjuten, säger Inger Ek.
Upphandlingsmyndigheten invigdes i september förra året och har som funktion att ge stöd åt kommuner, landsting, myndigheter och leverantörer i upphandlingsfrågor.
– Det ska bli otroligt spännande att vara med i utvecklingen och den fortsatta uppbyggnaden av verksamheten så att vi blir den självklara knutpunkten att vända sig till för att få stöd i upphandlingsfrågor. Jag ser fram emot att tillsammans med medarbetarna göra myndigheten till en drivande kraft i utvecklingen av området, säger Inger Ek.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer