Försvarets materielverk, FMV, har tillsammans med norska Forsvarets logistikkorganisasjon, FLO, genomfört en stor upphandling av tunga terränglastbilar. Upphandlingen, som fått stor medial uppmärksamhet, kan nu genomföras.
Efter att ha bromsat det svenska kontraktstecknandet sedan i mitten av december i fjol konstaterar Konkurrensverket att upplägget är tillåtet. Detta trots att affären gjorts med stöd av norsk lag snarare än helyllesvenska LOU.
– Även om det här beskedet var väntat så är jag lättad, säger Lena Erixon, generaldirektör på FMV.
Förklaringen till att affären görs med Norge är att det finns fördelar med gemensamma materielinköp. När två länder köper samma system kan de också dela på underhållsfunktionerna och det blir mer kostnadseffektivt
– Vid gemensam anskaffning av försvarsmateriel finns det sedan lång tid en internationell praxis. Ett land väljs ut som kommersiellt ansvarigt för upphandlingen och då ska också det landets lagstiftning gälla.
Kontraktet vanns av tyska Rheinmetall MAN Military Vehicles, RMMV. Det är ingen liten affär det handlar om. Totalvärdet ligger på runt 20 miljarder kronor.
– Det är positivt både för det svenska försvaret och det nordiska försvarssamarbetet att vi kan gå vidare med vår partner RMMV.
Konkurrensverkets prövning har inriktat sig på om det har varit möjligt att genomföra ett gränsöverskridande samarbete på det sätt som skett mellan FMV och FLO. Med tanke på att verket nu avskriver ärendet (pdf) kan frågan om man i Sverige på detta sätt kan göra enskilda upphandlingar med norsk lag besvaras med ja.
Okej att upphandla efter norsk lag
Svenska försvaret kan visst använda norsk lagstiftning vid upphandling. Efter fem månaders granskning frias Försvarets materielverks lastbilsupphandling, som sker i samarbete med Norge, av Konkurrensverket.
| 2014-05-19
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer