I myndighetens ansökan om upphandlingsskadeavgift till Förvaltningsrätten i Stockholm hävdas ett ”upprepat beteende vad gäller att genomföra otillåtna direktupphandlingar” inom Sundbybergs kommun (52 800 invånare, Stockholms län).
Konkurrensverket (KKV) ser också stora brister kring dokumentation av ingångna avtal där kommunen för vissa tidsperioder och verksamhetsområden helt saknat dokumentation.
Ett exempel som lyfts fram är två stora förvaltningar som under utredningen inte lyckats återfinna de senast upphandlade avtalen.
Domstolskravet på en miljon kronor i upphandlingsskadeavgift bygger på ett värde för upphandlingen på omkring tolv miljoner kronor gällande lokalvård i stadshuset.
Tidsnöd håller inte som kommunens delförklaring, menar KKV.
–En upphandlande myndighet måste planera och organisera sina upphandlingar på ett sådant sätt att myndigheten följer lagen om offentlig upphandling. Det inkluderar såväl god framförhållning inför ett köp som en väl fungerande avtalsuppföljning, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
Tidigare i veckan har KKV även vänt sig till Förvaltningsrätten i Linköping med ett krav på 600 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för Nyköpings kommun.
Ärendet gäller beläggnings- och markarbeten utan föregående annonsering. Enligt KKV hade Nyköpings kommun tidigare avbrutit två upphandlingar utifrån brister i upphandlingsdokumenten som riskerade att leda till anbud med taktisk prissättning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer