Tre destinationer verkar komma lindrigare undan. Hemavan, Vilhelmina och Lycksele har trafikplikt med ersättning från Trafikverket och där hoppas myndigheten snabbt få igång ersättningstrafik genom ett nödförfarande med direkttilldelning för sju månader.
För Arvidsjaur och Gällivare gäller visserligen också en form av trafikplikt, men där har Nextjet som operatör valt att bedriva trafiken på kommersiella grunder. Enligt Trafikverket kräver EU-regler då ett nytt upphandlingsförfarande och flygplatserna blir utan trafik hela sommaren.
Riksdagsledamot Anders Åkesson, som är trafikpolitisk talesperson för Centerpartiet, säger att han saknar en vilja från regeringen att försöka pröva någon form av undantag.
-Trafikverket ska självklart följa uppsatt regelverk för upphandling men samtidigt måste regeringen med Tomas Eneroth som ansvarigt statsråd utröna all möjlighet till temporärt undantag i syfte att komma igång med trafiken snabbare än 15 september som är nuvarande inriktning för Gällivare och Arvidsjaur.
-Att enbart med hänvisning till gällande regler – utan att ha testat ett undantag – konstatera att en grupp svenska destinationer relativt snabbt får igång flyget medan en annan grupp får vänta till i september blir ur drabbade bygders perspektiv obegripligt, säger Anders Åkesson.
Tomas Eneroth påpekade i fredags att regeringen hunnit långt i ärendet under de första två dygnen efter konkursbeskedet med en upphandlingsprocess som redan inletts.
Han är också beredd att verka för någon form av nödförfarande för flygtrafik som bedrivs på kommersiella grunder, men ser inte att det kan bli aktuellt redan för Nextjet-konkursen.
-Det är otillfredsställande att vi måste anpassa oss till EU:s regelverk med förseningar av flygstarten och vi kommer att ta kontakter för att undersöka möjligheter till förändringar av detta. Det blir olägenheter under de månader man är utan flygtrafik, sade Eneroth under pressträffen i fredags.
Från berörda flygplatser är tongångarna skiftande beroende på när man kan få tillbaka trafik.
Arvidsjaursresenärerna hänvisas nu till flygplatserna i Luleå eller Skellefteå, ungefär 15 mil bort, och avropsstyrd taxi- och busstrafik i samarbete mellan Trafikverket och regionala kollektivtrafikorganisationer kommer att finnas tillhands.
– Det är väl inte det som är tänkt med en flygplats. Och jag tror inte kunderna är så glada för det. De blir tvungna att kliva upp 02.30 om de vill med ett morgonflyg till Stockholm. Men läget är som det är just nu, säger Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur, till SvT Norrbotten.
Lilly Bäcklund, socialdemokratiskt kommunalråd i Lycksele, är nöjd men aningen nervös.
-Det känns jättebra att frågan tas på allvar och det är fantastiskt av Trafikverket och regeringen att agera efter mindre än 48 timmar.
-Det återstår ju ändå att hitta en operatör som är beredd att åta sig uppdraget så vi följer det här med spänning, säger hon till SvT Västerbotten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer