I slutet av augusti avbröt Östgötatrafiken upphandlingen av den regionbeställningscentral som ska sköta beställningar av bland annat sjukresor och färdtjänst. Anledningen var att trafikföretaget tyckte att den rättsliga prövningen drog ut på tiden så mycket att tidplanen riskerade att spricka.
Plötsligt hänger dubbla rättstvister över Östgötatrafiken. Samres, som idag driver beställningscentralen, anser att beslutet att avbryta är felaktigt:
– Ska en upphandling avbrytas måste det finnas en saklig grund för det, säger Björn Falk, vd för Samres. Vi anser att upphandlingen ska fullföljas.
I centrum för tvisten står Östgötatrafikens krav på att centralen ska ligga i Östergötland. Samres, som bland annat dirigerar trafik från låglöneländer som Estland och Moldavien, invände mot det kravet och fick förvaltningsrätten med sig.
Förvaltningsrättens dom, som kom i mitten av maj, överklagades till kammarrätten av Östgötatrafiken. Utan att invänta den domen avbryts upphandlingen. Paul Håkansson håller inte med om att det saknas grund för detta beslut:
– Dessa tjänster utgör en viktig samhällsfunktion och måste ovillkorligen fungera väl dygnet runt.
Beställningscentralen ska fungera från och med den första mars nästa år. Genom att ta saken i egna händer måste Östgötatrafiken rekrytera 55 medarbetare. I lokalpress spekuleras var centralen ska placeras och det verkar som om Norrköping ligger bra till.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer