Om en upphandlande myndighet anser sig ha rätt att upphandla utan föregående annonsering ska myndigheten annonsera i en registrerad databas om frivillig förhandstillsyn.
2022 publicerades 259 sådana annonser från 128 olika upphandlande myndigheter, enligt en rapport från Konkurrensverket. Majoriteten kommer från kommuner eller regioner.
Vanligast (141 annonser) är att ange undantaget för tekniska skäl som anledning till att det endast finns en möjlig leverantör och att upphandlingen därför inte annonserats.
Därefter kommer undantaget gällande ensamrätt eller en kombination av de två undantagen.
I rapporten konstateras att informationen i annonserna ofta varit bristfällig. Det gör det många gånger svårt för Konkurrensverket att bedöma vad den upphandlande myndigheten önskar köpa in och varför ett undantag från annonseringsskyldigheten är tillämpligt.
Konkurrensverket har också noterat att i ett stort antal av annonserna där tekniska skäl åberopas, aktualiseras någon typ av så kallad inlåsning.
I det här sammanhanget innebär inlåsning att redan gjorda investeringar påverkar framtida beslutsalternativ på ett inlåsande sätt. Det gäller oftast upphandlingar som avser it eller medicinteknisk utrustning, enligt rapporten.
Vid it-upphandlingar kan det bli problematiskt om upphandlande myndigheter har en nyttjanderätt till ett system och är i behov av servicetjänster eller liknande. Då är det oftast enbart den leverantör som tillhandahåller systemet som har möjlighet att leverera servicetjänsterna, konstaterar Konkurrensverket.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer