Förvaltningsrätten går på Konkurrensverkets linje genom att döma Parkeringsbolaget i Göteborg till böter. Upphandlingsskadeavgiften kommer sedan bolaget utan konkurrensutsättning upphandlat tjänster från konsultbolaget Indea för 491 400 kronor.
Bolagets accepterar verkets och rättens bedömning om att upphandlingen, som passerat gränsen för direktupphandling med cirka 200 000 kronor, är olaglig. Förklaringen är att man inte haft tillräckligt god kontroll över kostnadsutvecklingen.
Den fällda direktupphandlingen skedde i november 2011. Parkeringsbolaget har vid flera tillfällen uppmärksammats för att ha slirat på upphandlingsreglerna. Denna gång rundades Göteborgs stads ramavtal för managementtjänster genom att köpa Indeas tjänster på ett avtal för juridisk assistans.
Förvaltningsrätten är tydlig i sin dom. Otillåten direktupphandling beskrivs som en av de allvarligaste överträdelserna inom upphandlingsområdet. Upphandlingsskadeavgiften sattes till höga 7,5 procent av avtalsbeloppet.
– Jag får ta på mig den här kritiken, säger Maria Stenström, vd för Parkeringsbolaget, som betonar att man idag har bättre upphandlingskompetens och internkontroll än då.
Förra gången parkeringsbolagets upphandlingar ifrågasattes var när kundtjänsten var ute för räkning. I realiteten kunde bara ett bolag vinna. Krav ställdes nämligen på att upphandlingens vinnare skulle använda ett visst system, Octavius, som ägs av den stora branschaktören Hojab.
Enligt stadsledningskontoret i Göteborg är detta krav inte förenligt med LOU. Invändningar finns också mot muntligt tilldelningsbeslut och en ovanligt kort anbudstid som dessutom inföll under semesterperioden år 2011.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer