SKL Kommentus Inköpscentral, SKI, har inrättat en ny funktion: leverantörsombudsmannen. Syftet är att göra det lättare för leverantörer som upplever att de inte har blivit korrekt bemötta i upphandlings- och avtalsdiskussioner att få kontakt.
– Jag förmedlar rätt kontakter och ser även till att de som inte hör hemma i någon av våra existerande avtalskategorier får en bra kontakt med oss, säger Victor Funk, som innehar uppdraget.
Efter studier i statsvetenskap, då han bland annat praktiserade på Socialdepartementet, fick Victor Funk en plats på SKL Kommentus och Nacka kommuns gemensamma traineeprogram hösten 2018.
– Där kom jag i kontakt med upphandlingsfrågor ur många olika perspektiv. Jag förstod att hur vi förhåller oss till leverantörer är en elementär fråga för framtida goda affärer.
Vad lockade med det nya uppdraget?
– Det känns rätt att SKI gör en prioriterad satsning på att förbättra företags förtroende för oss. Det är också roligt få vara med och skapa en ny funktion på den offentliga marknaden i Sverige, så vitt jag vet är jag ensam om den här rollen. Sedan trivs jag med den sociala delen med många kontaktytor.
Vilken typ av frågor räknar du med att få?
– Vi ska vara schyssta, nyfikna, relevanta och vassa i allt vi gör. Frågorna kommer troligtvis att handla om att företag upplever att de inte blivit väl bemötta, alltså att vi inte levt enligt våra värdeord. Det kan handla om att företag tycker att vi utformar våra upphandlingar fel eller att vi inte svarat på frågor på ett tillfredsställande sätt.
Du ska vara ”en neutral diskussionspartner”. Vad innebär det?
– Jag ska förstå företagens önskemål, se till att de utreds av vår verksamhet på ett schysst sätt och sedan se till att ordentlig återkoppling sker. Jag kommer inte att ta beslut i verksamhetsfrågor. På det sättet hoppas jag att uppfattas så neutral som möjligt.
Vilka svarstider kan du utlova?
– Det är den mest prioriterade delen av mitt jobb och vi kommer utlova återkoppling inom 48 timmar, samma som vår kundsupport. Vissa ärenden lär bli komplexa och kräva att flera av våra avdelningar involveras. I sådana fall kan det givetvis ta längre tid att få ärenden utredda. Men jag kommer att ligga på internt för att lösa frågor så snabbt som möjligt.
Till sist. Vad ser du som de största utmaningarna för företag som vill konkurrera om offentliga uppdrag?
– En utmaning, eller åtminstone en viktig insikt, är att inse att försäljning till offentlig sektor skiljer sig åt från sedvanlig försäljning. Det krävs att man besitter eller bygger kunskap för att jobba strategiskt med att vinna offentliga upphandlingar. Det krävs fokus och resurser för att slå sig in på den offentliga marknaden. Men det är det värt!
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer