X2 AB driver, till fromma för kollektivtrafikens aktörer, en rad utvecklingsprojekt av bland annat biljettsystem. Efter en anonym anmälan har Konkurrensverket undersökt hur bolaget genomfört sina upphandlingar.
Bland ägarna av X2 AB finns både privata entreprenörer och offentliga aktörer. Officiellt har bolaget beskrivit sig som en upphandlande enhet. Trots att bland annat webbplatsen gett vid handen att man tillämpar lagen om upphandling inom försörjningssektorn, LUF, har stora konsultupphandlingar inte annonserats.
Konkurrensverket valde att avskriva ärendet. På felaktiga grunder enligt uppgiftslämnare till Bussmagasinet – som gått på djupet i frågan.
Konkurrensverket värjer sig i tidningen för anklagelserna om felaktig handläggning. Preskriptionsreglerna är förklaringen till att ärendet släpps. De avtal som ingåtts är för gamla för att det skulle vara möjligt att gå till domstol och ansöka om upphandlingsskadeavgift.
Verket betonar att beslutet om att inte utreda ärendet vidare inte innebär att X2AB frias.
Ett samgående mellan Samtrafiken och X2 AB har nyligen inletts.
– Ägarna vill ta till vara på styrkorna i båda organisationerna och på så sätt skapa en stark nationell organisation som arbetar med samverkan och driver branschens gemensamma tjänsteutveckling, säger Peter Örn, styrelseordförande för Samtrafiken.
Preskription räddar LUF-slarvare
Trots att kollektivtrafikföretaget X2 AB officiellt beskrev sig som en upphandlingspliktig myndighet upphandlades inte stora konsultinsatser. Gällande preskriptionsregler hindrar Konkurrensverket från att gå till domstol och kräva böter.
| 2014-12-10
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer