Fredrik Björnström, upphandlare på Statens inköpscentral vid Kommarkollegiet, berättar att man valde bort den traditionella modellen med en fast prissatt varukorg och ett rabatterat sortiment.
Istället efterfrågades en varukorg enligt gängse modell för frekventa varor utifrån inköp inom tidigare ramavtal och för övriga sortimentet skedde utvärderingen med fasta priser i en dold varukorg.
-Prisnivån för det övriga sortimentet utvärderades genom stickprov på varor som var på förhand bestämda av Kammarkollegiet men okända för leverantören, säger Fredrik Björnström och tillägger att Kammarkollegiet ser det som en väl fungerande utvärderingsmodell.
Procuratoravtalet är på två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
Att avtal endast tecknades med en leverantör förklarar Fredrik Björnström med erfarenheter från föregående ramavtals rangordning med tre leverantörer där ”ettan” ändå stod för 99,7 av försäljningen.
-Att då få vara nummer två eller tre innebär i stort sett endast förpliktelser för leverantören utan att få sälja.
En anledning var också att avrop från myndigheter till stor del sker via e-handelssystem och att arbetet med att ansluta flera leverantörer blir ganska stort för myndigheter och leverantörer.
Procurator har levererat hygien- och städprodukter även inom föregående ramavtal och är utöver det en av tre avtalsleverantörer av kontorspapper till statliga myndigheter.
Fredrik Stenvall, Key accout manager inom offentlig sector på Procurator, kommenterar:
-Det är mycket glädjande att som ensam leverantör till Statens inköpscentral få fortsatt förtroende inom området hygien- och städprodukter. Procurator har gedigen erfarenhet av att leverera förbrukningsvaror till såväl offentlig sektor som det privata näringslivet och vi utvecklas ständigt tillsammans med våra kunder.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer