Post- och telestyrelsen har regeringens uppdrag att upphandla elektroniska kommunikationstjänster för att tillgodose funktionshindrades behov. Idag erbjuder myndigheten åtta sådana tjänster, till exempel text- och bildtelefoni, kostnadsfri nummerupplysning och tolkhjälp under telefonsamtal.
PTS bedriver också utvecklings- och försöksverksamhet, för att förbättra nuvarande tjänster och utveckla nya.
– Modern teleteknik kan vara till stor nytta för alla. Sverige är till exempel bland de bästa i världen på att utveckla tjänster som funktionshindrade kan använda i sin vardag, säger generaldirektör Marianne Treschow i en kommentar på PTS webbplats.
I samarbete med Hjälpmedelsinstitutet och Konsumentverket har man utvärderat möjligheterna med 3G-telefoni. Andra försök har utvärderat telefonitjänster över ip och hur döva, hörselskadade och talskadade personer kan använda sms för att kontakta SOS Alarm vid en nödsituation.
Som en del av arbetet med att göra information tillgänglig för alla finns nu 120 teckenspråksfilmer på webbplatsen www.pts.se/tecken. Många av filmerna beskriver de telefoni- och posttjänster som PTS tillhandahåller för personer med funktionshinder.
Trådlöst nät ska täcka hela Stockholms lokaltrafik
Svenska kraftnät uppgraderar sin it-miljö inför framtida krav
Kundval inom äldreomsorg gynnar småföretagen
Nya krafttag för miljökrav i offentlig upphandling
Tullverket förlänger sitt ramavtal med Know IT
Migrationsverkets nya nät ska ge höjd säkerhet och ip-telefoni
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer