Den statliga upphandlingen av flygresor får direkt verkan på marknaden i Sverige. Så snart den senaste upphandlingen var klar och leverantörerna hade presenterats gav Malmö Aviation besked om att de lägger ner linjen Stockholm/Bromma – Bryssel.
Bengt Roswall, kommersiell chef på Malmö Aviation, berättar att de i den föregående upphandlingen hade ensamrätt på linjen.
– Men trots ensamrätt fick vi inte de volymer vi hade hoppats på. När vi nu ska dela flygningarna med ytterligare två leverantörer innebär det troligtvis än färre sålda biljetter och bland annat därför beslutade vi att lägga ner linjen, säger Bengt Roswall.
Tack vare ett samarbete med det belgiska flygbolaget SN Brussels Airlines, kommer Malmö Aviation ändå att kunna fortsätta erbjuda flygningar på sträckan Stockholm/Bromma – Bryssel.
– Vi säljer platserna, men flygningen utförs av ett annat bolag.
Väljer dyrare alternativ
Bengt Roswall har en klar bild framför sig av varför Malmö Aviation inte sålde fler flygningar på sträckan.
– En hel del myndigheter använder andra flygbolag som man inte har avtal med. Det kan till exempel vara bonusprogram från andra leverantörer som lockar, säger han.
Även Regeringskansliet, som står för en stor del av totalvolymen på sträckan Bromma – Bryssel, valde ofta andra alternativ.
– Ser man på vad det innebär i ökade kostnader för staten är det en ansenlig skillnad. Medan vi erbjöd flyg till Bryssel för cirka 2 000 kronor, köpte man i stället biljetter från andra leverantörer för 3 700 kronor, säger Bengt Roswall.
Missnöje även på inrikeslinjerna
Bryssellinjen var Malmö Aviations enda utrikeslinje. De stora framgångarna har företaget i stället haft på inrikesmarknaden.
– På inrikesavtalen har vi inte haft några sådana här problem. Men det verkar andra bolag ha haft, efter vad jag har hört. Bolaget FlyMe offererade de billigaste biljetterna på vissa turer, men sålde visst inte enligt förväntan, säger Bengt Roswall.
Men det var i den förra upphandlingen, FlyMe är inte med i den nya eftersom de lämnade in sitt anbud för sent. I efterhand sades det från bolagets sida att den sena inlämningen var en protest mot avtalen, som man kallade för "ett spel för gallerierna".
Ny dynamisk prissättning
Försvarsmakten Logistik sköter upphandlingen av det statliga flygresandet. Och nyligen har nya avtal tecknats för både utrikes och inrikes flygresor.
Jorma Kujansuu, som är ansvarig för upphandlingen hos Försvaret, berättar att årets upphandling innehåller en stor nyhet jämfört med föregående upphandling. I samband med avropen tillämpas nämligen numera en andra konkurrensutsättning.
– Vi tyckte att det var en viktig förändring för att ta till vara på den prisdynamik som finns i flygbranschen. Priserna kan variera stort över tid och sträckor och då är det dumt att låsa sig vid ett fast pris som i den tidigare upphandlingen, säger Jorma Kujansuu.
Tidigare tecknade man avtal med en leverantör per sträcka i Europa. Nu finns i stället tre leverantörer på varje destination, och priset som är angivet i avtalet är ett takpris.
– Den som erbjuder det billigaste priset vid avropet får uppdraget, säger Jorma Kujansuu. Framöver kommer det att finnas elektroniska system som tar hand om pris och produktkontroll i samband med avrop.
Hos Försvaret hoppas man att det innebär att myndigheterna ska kunna resa billigare.
– Men det förutsätter förstås att myndigheterna använder ramavtalen korrekt. De måste ha en intern policy att alltid använda avtalen. Annars finns risken att systemet urholkas, säger Jorma Kujansuu.
Klara spelregler gäller
Trots att den nya upphandlingen fått direkta konsekvenser för Malmö Aviations turer är Bengt Roswall positiv till den nya ordningen.
– Upphandlingen sker på marknadens villkor. Och eftersom flygpriser i dag är en färskvara är det bra att staten agerar som vilken inköpare som helst.
Han menar också att spelreglerna är bekanta för aktörerna.
– Om vi som leverantör kan lyssna av behoven och anpassa oss efter dem vinner vi affärerna, säger Bengt Roswall.
Han har stort förtroende för Försvaret Logistik som utför själva upphandlingen. Det är själva efterlevnaden av avtalen som brister.
– Man verkar göra lite som man vill hos myndigheterna. När förre statsministern konsekvent valde att flyga med SAS i stället för enligt ramavtalet, är det inte utan att man undrar med tanke på att hans fru sitter i styrelsen för just det flygbolaget, avslutar han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer