Det är tredje året som Transportstyrelsen ger ut rapporten Transportmarknaden i siffror. I år uppmärksammas särskilt järnvägsföretagens ekonomiska utveckling.
– Historiskt sett har efterfrågan på godstransporter följt den ekonomiska utvecklingen. Sambandet gäller fortfarande, men det är inte längre lika starkt. På senare år är det persontransporterna som växt medan godstransporterna varit oförändrade, säger Michael Stridsberg, utredare vid Transportstyrelsen.
Även om järnvägsföretagens omsättning ökar är marginalerna i branschen som helhet lägre än för näringslivet i stort.
För järnvägsföretagen är den upphandlade trafiken mest lönsam. Företag som enbart bedriver upphandlad trafik har en genomsnittlig rörelsemarginal på åtta procent medan företag som bara bedriver kommersiell trafik har en genomsnittlig rörelsemarginal på två procent.
– Företagen har blivit bättre på att beräkna vad trafiken kommer att kosta och det gör att man nu kan lämna anbud som både är konkurrenskraftiga och kan ge vinst, säger Michael Stridsberg.
Nästan all regional kollektivtrafik i landet är upphandlad. Men flera kollektivtrafikmyndigheter överväger att ta över trafiken i egen regi för att få mer kontroll över trafiken.
– Forskning på området visar att det är mer lönsamt och billigare att upphandla trafiken. Skälen till att vilja bedriva trafiken i egen regi är andra än att uppnå kostnadseffektivitet, säger Michael Stridsberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer