Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Rapport visar på otillåtna inköp för 200 miljoner i Norrköping

De otillåtna direktupphandlingarna på it-enheten i Norrköpings kommun är mer omfattande än tidigare varit känt, visar en rapport. Rapporten ger också delvis svar på hur det har kunnat ske. Nu har kommunen tagit fram ett åtgärdsprogram.

| 2017-09-25

Upphandling24 har tidigare skrivit om att Norrköpings kommun hittat allvarliga brister i avtal och upphandlingar hos kommunens it-enhet. I huvudsak en leverantör har under tio år tillåtits leverera varor och tjänster för 200 miljoner kronor till kommunen utan föregående upphandling.

Norrköpings kommun beslutade sig för att undersöka om fler chefer brutit mot LOU och granska alla avtal från 2006 och framåt.

Det visade sig också att det redan för fem år sedan publicerades en revisionsrapport (pdf) av Ernst & Young som pekade på brister i upphandlingar.

“Det behöver säkerställas att det finns förutsättningar för en tillräcklig intern kontroll av upphandlings och inköpsverksamheten. Samtliga upphandlingar och avtal bör samlas i en gemensam kommunövergripande databas och ett upphandlings- och inköpssystem behövs”, står det i rapporten.

I slutet av förra veckan redovisades ytterligare en rapport (pdf) till kommunfullmäktige där advokatfirman Delphi fått i uppdrag att se över rutiner och eventuella missförhållanden. Utredningen har huvudsakligen fått basera sig på intervjuer. Sådana intervjuer har skett med nuvarande och tidigare anställda vid it-enheten eller personal som i sin anställning har eller har haft nära kontakt med it-enheten samt intervjuer med anställda hos TDC.

Huvuddelen av de otillåtna inköpen har gjorts hos TDC, numera Tele2 Business.

I den hårt sekretessbelagda rapporten framgår att kommunen ingick den 11 juni 2001 avtal med TDC, dåvarande Dotcom, om drift och utveckling av datanät.

Den 20 juni 2006 förlängde kommunen, genom dåvarande upphandlingschefen, avtalet under tiden 1 juli 2006 – 30 juni 2007. I samband med denna förlängning skedde viss justering av prisuppgift i det tidigare avtalet, bland annat lades vissa poster för fasta kostnader till och procentsatsen justerades för beräkning av den rörliga månatliga serviceavgiften.

Därefter finns inga skriftliga förlängningar förrän en förlängning daterad den 9 april 2015 avseende tiden till 2016-07-31, undertecknad av dåvarande it-chefen. Kommunen har eftersökt, men inte funnit, ytterligare dokument som bekräftar att förlängning har skett skriftligen. Även TDC har getts möjlighet att lämna skriftliga förlängningar.

Den sista förlängningen av avtalet skedde genom mejl, skickat av chef inom kommunen den 26 april 2016, där avtalet förlängdes till och med den 30 juni 2017.

Av intervjuer har framkommit att i vart fall vissa personer inom kommunen har haft, vad som uppfattats som, tät och “extremt tight” samarbete med TDC. TDC har uppfattats som en del av kommunen och någon av intervjupersonerna uttryckte att TDC har “ställt upp otroligt mycket för kommunen”.

Rapporten konstaterar också att det av fakturorna inte går att utläsa vilken person, eller ens vilken enhet inom kommunen, som lagt beställningen hos TDC. Det innebär att det är omöjligt att hänvisa fakturor till rätt person för granskning.

I stället har kommunens beställare satt den person, som i egenskap av ekonomifunktion tar emot fakturorna, som referens.

Men det är inte bara inköpen som förvånar. Tidvis har det funnits personal på it-enheten som har arbetat med helt andra frågor än it-relaterade sådana. Personal, utan kompetens inom it-frågor, har arbetat på enheten och där ägnat sig åt arbetsuppgifter som inventering och möbelflytt.

Rapporten sammanfattar det hela så här: “Vi har vid vår utredning inte funnit stöd för att det har förekommit några oegentligheter  involverande personal på it-enheten eller TDC. Det förekommer opreciserade rykten om  deltagande på olämpliga middagar och liknande arrangemang som i dag står i strid med kommunens policy. Flera av dem vi intervjuat tror också att det längre tillbaka i tiden har förekommit oegentligheter. Dessa ligger emellertid mer än tio år tillbaka i tiden varför vi inte ställt närmare frågor om omfattningen av dessa. Vi har heller inte funnit att någon inom kommunen har begått brott. Vår uppfattning är dock att de som köpt produkter och tjänster för kommunens räkning borde ha jämfört priser och säkerställt att kommunen betalade branschmässigt pris, detta särskilt som avtalet av 2001 inte reglerade andra prisnivåer än ersättning för arbete och serviceavgift. Personalen påit-­enheten, och sannolikt även på ledningsnivå inom kommunen, har dessutom varit väl införstådd med att avtalet med TDC inte var upphandlat men ändå köpt varor och tjänster för drygt 200 miljoner kronor under en tioårsperiod. I vart fall på högre chefsnivå borde frågan ha lyfts på ett tydligare sätt”.

Varför upphandling inte gjorts kan det, enligt rapporten, finnas flera anledningar till som otydlig styrning, brist på kommersiellt tänkande, hög chefsomsättning, ett intimt samarbete med TDC.

Nu har Norrköpings kommun tagit fram ett åtgärdspaket som berör upphandlingar, avtal och dokumentation på kommunens it-enhet.

Åtgärderna har bland annat bestått i en total genomgång av alla avtal och inköp, skärpta beställningsrutiner, genomförandet av nya upphandlingar och förbättrad dokumenthantering.

It-enheten har, sedan missförhållandena uppdagades genomfört cirka 25 upphandlingar och avrop från ramavtal. Bland dessa finns upphandlingar avseende drift och support av kommunens kommunikationsnät, inköp av elevdatorer, av-produkter, mobiltelefoner, avrop av programvarulicenser, skrivare med mera.

– Det har funnits en stor vilja och kraft i organisationen att bringa ordning och reda och se framåt säger Per Bäckström, chef för kommunservice på Norrköpings kommun.

Kommunen lät också en extern part göra en grundligare utredning av verksamheten. Utredningen pekar på att kommunen har varit allt för beroende av en leverantör på grund av att man själv saknat adekvat kompetens inom området nät.

– Med anledning av detta har vi nu etablerat en intern nätgrupp med kompetens att hantera frågor och beställningar kring kommunens kommunikationsnät. Detta medför att vi får större kontroll över behov, beställningar och kostnader, säger Per Bäckström.

Läs mer:
Polisanmäler chef efter uteblivna it-upphandlingar
Upphandlingshärvan växer i Norrköping
Norrköping visste om fel redan för fem år sedan

 

Annons

Bli kvalificerad IT-upphandlare. Upphandling24 arrangerar en populär utbildning under två dagar för dig som idag jobbar med upphandling, men vill bli kvalificerad IT-upphandlare. Läs mer här.

Läs mer: DirektupphandlingIT

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Malin efter Olof
  • Utlovar enklare annonsering
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Kontrolltjänst med förhinder

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »