Upphandlingsenheten och Näringslivsenheten på Kramfors kommun har inlett en gemensam satsning på företagsbesök. Något som upphandlaren Anita Åberg länge efterfrågat.
– Samarbete är viktigt. Det finns mycket okunskap om offentlig upphandling även internt, säger hon.
Under november har hon och näringslivsutvecklaren Mikael Berggren besökt åtta företag runt om i kommunen. Responsen har varit god, berättar hon.
– Det har varit helt fantastiskt, så fina möten. Det finns många missuppfattningar och myter om upphandling som vi får chansen att reda ut, säger Anita Åberg.
Att det ställs onödiga krav och är väldigt svårt att lämna anbud via e-avrop är uppfattningar som återkommer.
– Sitter vi ner i lugn och ro kan jag förklara hur vi jobbar och även lugna dem kring anbudslämnandet, säger Anita Åberg, som tar med sig synpunkter till avtalsägarna och ger sedan återkoppling till företagen.
Flera företag efterlyser utbildningar kring att lämna anbud, något som Anita Åberg och hennes kollegor diskuterat länge men som hittills inte blivit av.
– Tiden räcker inte till, vi är bara två upphandlare och en avtalsadministratör.
Hon önskar att fler politiker och tjänstemän på Kramfors kommun insåg upphandlingens strategiska betydelse.
– Här finns mycket mer att göra. Jag och mina kollegor får jobba med information om upphandling på två fronter, ut mot företagen och internt i kommunen.
Företagsbesöken kommer att fortsätta nästa år.
– Vi upplever att de här personliga mötena är uppskattade och därför kommer vi att fortsätta med dem under 2023, säger Mikael Berggren, näringslivsutvecklare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer